• KCsMama

Hjälp oss med vår budget! (långt)

Vi sitter och pysslar med vår budget men vill gärna komma mer i pris lite.

Ni som kollat upp lite mer, kan ni hjälpa mig?? Vad kan man dra ner på?

KLÄDER; SMINK, HÅR
    *Blommor (brud, tärna & 2 corsage) 1525kr
    *Hår & makeup 1500 kr
    *Hårsmycken 250 kr
    * Garderob till klänning IKEA, 50kr
    *Smycken 300 kr
    *Väska - sy själv, 100kr

*Brudklänning KIK, 4000kr
    *Skor, dinsko, 300kr
    *Strumpbyxor, 80 kr
    *Underkläder, 450 kr
    *Brudgumskläder+skor Hyra 1100kr
    *Tärnklänning 1000 kr
    *Marsalkens kläder 1100 kr

INNAN VIGSELN
    Fotografering hel alternativt halvdag 10.000 kr

EFTER VIGSELN
    *Bröllopsnatt 2000 kr
    *Bröllopsresa 25.000 kr

FESTEN
    *Blomdekorationer till borden 500kr
    *Festlokal, ex herrgård, 3000kr
    *Ljus till borden, 150 kr
    *Mat +dryck och dukning, 600kr/person 50st, 30.000 kr
    *Band/discjockey 3000 kr
    *Bröllopstårta 1500 kr
    *Drink (första gratis resten självkostnad( 1500 kr

TRYCKSAKER
    *Tackkort +foto 400 kr
    *inbjudningskort 600 kr
    *Placeringskort 150 kr
    *Meny 400 kr
    *Festprogram 500 kr
    *Vigselprogram 250 kr

TRANSPORT
    *Transport av gäster till fest 1700 kr
    *Veteranbil eller liknande 1500 kr
    *Tax till hoteller 300 kr

SUMMA 93.855 kr
    (kan ha glömt något i denna lista så summan inte stämmer).

Hjälp, vad skulle ni dra ner på?? Det enda jag känner att vi absolut inte kan tänka oss att dra ner på är fotograf.

• Svar på tråden Hjälp oss med vår budget! (långt)
  • dahrma74

Hej
    vilken bra planering... men jag måste ju säga att 600:-/kuvert är dyrt.. eller du kanske hade tänkt dig vin och dyl till. Men det tror jag att ni kan jobba på så den summan kommer ner.... ja jag får väl också skriva en lista på allt som kommer att kosta...suck...synd att allt är så dyrt bara... Kram och lycka till

• KCsMama

Dahra, ja vi hade tänkt oss runt 75tusen men det känns nästan omöjligt att komma ner i den kostnaden

i kuvertpriset har vi räknat med vin till.

• dahrma74

jag slår vad om att om ni filar lite på menyn och drickat så får ni ner det ganska rejält...det är ju inte alla som dricker, Ni kan ju köpa vin och så i tyskland eller danmark om ni bor här nere i söder... och sen tycker inte jag att ni behöver ordna transporten till festen för era gäster..Alla de bröllop jag har varit på har vi fått en karta och själva fått ta oss dit..Men det är säkert fler saker som kan tas ner...

• krammia

Här kommer mina tips:

KLÄDER; SMINK, HÅR
    *Blommor (brud, tärna & 2 corsage) 1525kr
    *Hår & makeup 500kr om någon duktig kompis (eller kompis kompis) hjälper dig
    *Hårsmycken 250 kr
    * Garderob till klänning IKEA, 0kr - går lika bra med ett påslakan som man kliper ett litet hål för galgens ögla i.
    *Smycken 0kr - låna av mamma, mormor, farmor... eller önska i julklapp!
    *Väska - sy själv, 100kr

*Brudklänning KIK, 2000kr om du köper samma på ebay
    *Skor, dinsko, 300kr
    *Strumpbyxor, 80 kr
    *Underkläder, 450 kr
    *Brudgumskläder+skor Hyra 1100kr
    *Tärnklänning 0kr - det kan de faktiskt betala själva som seden säger
    *Marsalkens kläder 0 kr- det kan de faktiskt betala själva som sedan säger

INNAN VIGSELN
    Fotografering hel alternativt halvdag 2000kr - anlita en hobbyfotograf med systemkamera. finns massa sånna där ute som tar fantastiska kort

EFTER VIGSELN
    *Bröllopsnatt 2000 kr
    *Bröllopsresa 25.000 kr

FESTEN
    *Blomdekorationer till borden 500kr
    *Festlokal, ex herrgård, 3000kr
    *Ljus till borden, 150 kr
    *Mat +dryck och dukning, 600kr/person 50st, 30.000 kr
    *Band/discjockey 3000 kr
    *Bröllopstårta 1500 kr
    *Drink (första gratis resten självkostnad( 1500 kr

TRYCKSAKER
    *Tackkort +foto 400 kr
    *inbjudningskort 600 kr
    *Placeringskort 0kr som ni tex skriver på stenar, snäckor
    *Meny 0kr - kan man faktisk skriva ut i svart vitt.
    *Festprogram 500 kr
    *Vigselprogram 250 kr

TRANSPORT
    *Transport av gäster till fest 0 kr - de kan ju åka i egna bilar.
    *Veteranbil eller liknande 1500 kr
    *Taxi till hoteller 300 kr

• Danlin

Blä det låter väldigt dyrt tycker jag.Blommor tex, kolla runt för det finns absolut billigare varianter där.Maten går nog också att reducera.Annars tycker jag att du räknat ganska bra.Du kan ju önska dig presentkort på underkläder i julklapp.. Billigt.Att göra så mycket som möjligt själv håller ju kostnaderna nere. Lycka till.

• Hedros

Håller med krammia och påpekar att vad gäller tärn/marskalk-kläder så kan man gott betala sina egna kläder såvida inte ni som brudpar ställer väldigt specifika krav på hur de ska se ut.

• KCsMama

Tack för era svar!
    Krammia, jättemånga superbra tips!! Det enda vi inte kan tänka oss är väl att ta en hobbyfotograf.
    Vi ska förnya våra löften och ha en ny fest då vårt bröllop var mer eller mindre en katastrof.
    Att våra bilder togs av en hobbyfotograf och blev riktigt riktigt dåliga är en droppe i bäcken.

• Kirsto

Det är förfärligt tråkigt och svårt att försöka dra ner på kostnaderna (betydligt lättare att lägga till!). jag tycker ni verkar ha gjort rimliga kostnadsförslag men undrar om festen.

Är det så att ni har bokat festlokal? I regel så är det ingen lokalavgift om stället serverar mat (vilket är vanligt på herrgårdar). Har ni möjlighet att ta dit egen alkohol gör det såklart priset för drycken billigare. Kolla också med festlokalen om porslin och linne ingår, annars behöver man hyra det.

Fotograf är förstås en prioriteringsfråga. Halvdag kostar mer än två timmar. Duktig kostar ofta mer än en mindre duktig (även om det ibland är en fråga om att vara etablerad fotograf eller inte).

Ofta kostar gör det själv-saker mer än man tror eftersom man behöver lite av varje till exempelvis en väska, men det har du kanske redan kollat upp?

Att betala tärna och marskalks kläder är inte självklart, men kan vara en fin gest. Ni väljer själva.

• KCsMama

Festprogram och vigselprogram, är det något som behövs? Hade ingen direkt fest när vi gifte oss men festprogram verkar väl onödigt?
    Nä vigselprogram stryker vi.

• KCsMama

Har gjort lite förändringar och är nu nere i 81.000 kr

Funderar på att sy egen klänning (jag är ju trots allt utbildad) eller ta min studentklänning jag sytt (vit utsvängd med bar rygg) men är lite osäker där. Är rädd att jag skulle ångra mig eller misslyckas.

Svar på tråden Hjälp oss med vår budget! (långt)