Jag var kort ihop med en kille som hade detta problem och hade haft det sen minst förra förhållandet. Han trodde själv det handlade om kontroll, sa sig vara ett kontrollfreak... Och jag kollade sen upp i en psykologibok (Cullberg) att det ofta kan handla om för mycket kontroll, men även att det kan handla om omedveten rädsla för eller aggression mot kvinnor. Killen kanske någon gång känt sig lämnad eller utlämnad rent känslomässigt och inte vågar känna hundraprocentig trygghet. Det behöver ju inte betyda mot dig som kvinna i relationen specifikt utan någon låsning som kan vara från en gammal relation som inte löst sig (kan ligga långt bak i tiden).
Svårt att veta det där och prata om så att det inte blir anklagande och jobbigt. Killen frågade mig vad jag trodde och då blev jag helt ställd även om vi klarade ut situationen. Killen lämnade mig sen helt plötsligt och jag fick långt om länge veta att han inte kände helt för mig, men varit väldigt intresserad..hmm... På nåt sätt trodde jag ändå det handlade om missödet, för det tog slut efter det...
Jag tror inte bara det är en "teknikalitet" att det handlar om friktion eller nåt. På aftonbladets sida/frågespalt pratar de också om kontroll och inte våga släppa loss vad gäller känslor och det kan man säkert komma till rätta med i sex- och samlevnadsrådgivning.
Hoppas jag inte lät för negativ för ni verkar ju ha det bra tillsammans! Lycka till!