• ninna87

Någon som kan hjälpa mig?

Vi ska gifta oss i juli 2006 och ha ett bröllop som inte blir så dyrt med hur ska det gå till med 70 gäster??

Någon som har nått bra tips på hur man kan få ner kostnaden?

klänningen är redan klar och även smyckena och brudgummens kläder..

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig?
  • roosa

Hejsan.. Jag vet att det finns en tråd nånstans om massa sånna tips.. Fast hittar inte den :(

• roosa

Men ett tips är att ha buffe. Billigt och bra.
    Sen om man går till frisör eller sminkör så säg inte att det är bröllop! Du får betala mycket mer för det :D
    Lycka till..

• Blivande Fru!

Gör buketten själv, önska pengar i julklapp eller presentkort på ställen ni ska anlita, exempel fotograf, hårsalong eller liknande.
    Att ha en lokal där man får stå med alkoholen själv (Tysklandsprit) blir ju billigare, gör buketten själv eller samla på blomstercheckar.

Inbjudningskort kan du göra själv, finns fina färdigvikta kort i enfärgat på Timarii, köp en guldpenna och börja skriva lite nu så blir det inte jobbigt i längden.
    Fynda snygga snören/sidenband i tygaffären och knyt runt korten för att piffa upp.

se om du kan låna en tårtställning eller gör ett enda stort tårthjärta själv.

• gullstrumpan

Man kan ju fundera på om man kan tänka sig att gästerna betalar sin egen middag istället för presenter. En annan idé, som jag känner folk som gjorde, var att ha knytis där de i inbjudan skrev att alla (eller per familj) skulle ta med sig en paj. Sen hade brudparet fixat tillbehören typ sallad och så och en efterrätt. Det är värt att tänka på att det inte är maten som gör festen. Givetvis ska den vara god för annars blir det inte bra, men om det sen är paj eller oxfilé spelar faktiskt ingen roll.
    En annan grej är att inte bjuda på alkohol efter middagen utan ha betalbar.
    Låt en kompis fotografera.
    Be om hjälp. Du kanske har någon kompis med yngre syskon eller liknande som gärna ställer upp och fixar lite med servering m.m för en 500-ing eller gratis mot att få en referens.
    Välj en billig lokal, typ hembygdsgård, brukar inte vara dyrt.
    Kontakta ev. kock- / restaurantskola om ni har det i närheten. Om ni ska ha musik, ta kontakt med en estetklass på gymnasiet, där finns säkert ett schysst band som inte är så dyrt...

Hoppas något kan vara till hjälp!

• ninna87

Jag har räknat på vad maten kommer att gå på och vi kommer bara att bjuda på dricka till maten men det är de här små sakerna som drar iväg med pengarna. Och inbjudningskorten ska vi göra själva. Det är ju svårt att veta vad allt kommer att gå på.

• GithKat

När det gäller inbjudningskorten är det nästan billigast att köpa fädigtryckta som man skriver i bara. Att göra egna kostar en del om man vill ha lite finare papper.

Så här gör vi för att hålla nere kostnaderna:

Billig lokal (festlokalen på svärmors jobb som arbetar på bank)
    köpt klänning på rea som varit uthyrd
    hans kläder hyr vi
    mat blir, förrätt sen buffé som vi lagar själva och därefter glass med jordgubbar alt cocktailbär
    har du möjlighet åk till Ullared och inhandla gästbok, servetter, engångskameror (om ni vill ha det) där.
    Ikea har billiga ljus och värmeljus samt vaser för(15kr/st)och andra fina dekorationer till vettiga priser.
    Sprit köper man i Tyskland om man har möjlighet
    Ha betalbar(krävs tillstånd)senare under kvällen alt gör som vi och be gästerna ta med egen alkohol som får drickas senare på kvällen.
    ÖB har billiga pappersdukar till borden samt billiga mashaller.
    Tryck festprogrammen och vigselprogrammet själv (vanligt kopieringspapper duger bra)
    vi har gjort placeringskorten i självtorkande lera blir en trevlig present åt gästerna att ta med sig hem (kavla som pepparkaksdeg, tryck ut med pepparkakshjärtan, måla och skriv namnet med silver/guldpenna)
    Låt ev tärna/bestman betala sina kläder själva
    Kolla upp priser på ringen hos flera guldsmeder vi har fått ner priset med 1100
    sminka dej själv och begär pris på håruppsättning av flera frisörer.
    sätt en maxbudget på brudbuketten hos floristen eller be någon du känner bind den (min mamma binder min)
    baka tårta själv alt lej ut det till någon vän (här är vi lata och köper den även m det blir dyrare)
    Nyttja vänner och bekanta så mycket du kan.
    Hör om någon väns vän har lust att hjälpa till och serva med mat och disk. Du kanske kan göra en liknande gentjänst. (hos oss hjälper svärmors väninnor till och hon hjälper sedan dem)
    Önska pengar alt tårta, hjälp med mat mm i present.
    Dela upp kostnaderna fram till bröllopet.
    Det mesta av detta har vi gjort och vi gifter oss i juli 2006

Vill man göra det allra lättast för sig så skriver man i inbjudan att det är en kuvertavgift och därför önskar man sig inga presenter.

Lycka till

• ninna87

Tack för alla bra tips!

Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig?