Vad betyder strecken?
Har upprrepade gånger sett att folk använder sig av_såna_här_streck_i_texten när de skriver sina inlägg.
Ibland är även enstaka ord i inläggen blå.
Tack på förhand från en relativt ny BT-skribent :)
Har upprrepade gånger sett att folk använder sig av_såna_här_streck_i_texten när de skriver sina inlägg.
Ibland är även enstaka ord i inläggen blå.
Tack på förhand från en relativt ny BT-skribent :)
Det är istället för understruken text eller också när man verkligen vill markera något viktigt!
Om jag skulle göra _så_ med ett ord så vill jag markera och betona ordet. OM MAN SKRIVER MED stora bokstäver så blir det så "skrikigt" så därför är det trevligare med streck!
Strecken betyder understruket. Den praxisen uppkom innan det var möjligt att visa formaterad text på nätet. *Det här* betyder fetstil, enligt samma "regler". (vissa menar dock att det betyder kursiv)
BT tror att allt med punkt i är en länk, så råkar man skriva hej.nånting så blir texten blå (alltså ändras till klickbar).
Tack snälla för förklaringarna!
Fast nu dök en till fråga upp.
*blablabla*, det har jag fattat som att man gör det som skrivs inom asteriskerna, typ *vinkar*.
Är det galet eller är det bara ytterligare en funktion hos dessa...?
Sentida påfund =). För tio år sen användes adjektiv inom asteriskerna. Det gör man väl delvis fortfarande, men fokus har flyttats mot verbfraser (åtminstone uppfattar jag att det du skriver är vanligare idag).
Alright, där trillade poletten ner! *skrammel* :D
Stort tack alla ni som tagit er tid att ledsaga en nybörjare genom inläggsdjungeln!
*tummen upp*