• Kirk

Vad betyder strecken?

Har upprrepade gånger sett att folk använder sig av_såna_här_streck_i_texten när de skriver sina inlägg.
    Ibland är även enstaka ord i inläggen blå.

Tack på förhand från en relativt ny BT-skribent :)

• Svar på tråden Vad betyder strecken?
  • Ankmor

Det är istället för understruken text eller också när man verkligen vill markera något viktigt!

• blandlänning

Om jag skulle göra _så_ med ett ord så vill jag markera och betona ordet. OM MAN SKRIVER MED stora bokstäver så blir det så "skrikigt" så därför är det trevligare med streck!

• tattar-Emma

Strecken betyder understruket. Den praxisen uppkom innan det var möjligt att visa formaterad text på nätet. *Det här* betyder fetstil, enligt samma "regler". (vissa menar dock att det betyder kursiv)

BT tror att allt med punkt i är en länk, så råkar man skriva hej.nånting så blir texten blå (alltså ändras till klickbar).

• Kirk

Tack snälla för förklaringarna!

Fast nu dök en till fråga upp.
    *blablabla*, det har jag fattat som att man gör det som skrivs inom asteriskerna, typ *vinkar*.
    Är det galet eller är det bara ytterligare en funktion hos dessa...?

• tattar-Emma

Sentida påfund =). För tio år sen användes adjektiv inom asteriskerna. Det gör man väl delvis fortfarande, men fokus har flyttats mot verbfraser (åtminstone uppfattar jag att det du skriver är vanligare idag).

• Kirk

Alright, där trillade poletten ner! *skrammel* :D

Stort tack alla ni som tagit er tid att ledsaga en nybörjare genom inläggsdjungeln!
    *tummen upp*

Svar på tråden Vad betyder strecken?