• MissDoris

Barnlängtan!!!

Jag undrar om det är någon här som var arbetslös innan ni fick barn??Jag har varit arbetslös i snart ett halvår och börjar känna att jag inte kommer nånvart,har velat ha barn länge men det känns som jag sätter mig själv i en dålig ekonomisk sits om jag skulle bli gravid nu?Någon som vet hur mycket man får ut i fp?jag förstår ju självklart att det är olika för alla,men hur räknar dom ungefär?Hoppas nån kan hjälpa mig!kram!

• Svar på tråden Barnlängtan!!!
  • Snartgift

jag var arbetslös innan jag skaffa barn.och visst,det blir inte mycket pengar kvar varje månad,men det går.Jag får ut ca 3000 i fp,inte som man kan leva på,men det räcker till mat och blöjer,sen betalar vi hyra och räkningar med killens lön.

• MrsJ

var arbetslös innan, och det har gått bra! :)
    Har du någon a-kassa? sjukpenningnivån brukar ligga på samma. Om du inte har någon inkomst alls får man lägsta nivå. 150 :- om dagen tror jag det är?

• Tant Pernilla

Jag tror att det är 180 kronor om dagen som är lägstanivå numer. Barnbidraget har just höjts till 1050. Precis som MrsJ skriver så kan du ha rätt till högre föräldrapenning om du har a-kassa.

Kolla försäkringskassans webbplats, så hittar du mer info. www.fk.se

• Chilianna

Dum fråga kanske (eller förmodligen) men betalar man skatt på fp om man har lägsta nivån, alltså 180kr/dag? Vet inte riktigt hur det kommer räknas för mig den dagen det blir aktuellt nämligen...

• MrsLindgren

Jag blev arbetslös precis i "samma veva" som jag blev gravid, och bara några månader efter blev min det också. Det var INTE kul ska jag säga...Glädjen över att vi skulle få ett gemensamt barn (han har två innan, jag ett) grumlades något, men aldrig att vi ångrade oss.
    Nu lever vi på f-penning( vi har delat den så han tar fyra dagar per vecka och jag tre) samt makens livränta. Tufft, men det går. Vi sökte faktiskt socialbidrag men fick veta att vi hade för hög inkomst!!!

• Dröm

Man ska ju ha jobbat ett halvår ca för att få fp, men har du jobbat innan och stämplar nu? Du har ju rätt att räkna föräldrapenning på tidigare jobb ifall du är anmäld på arbetsförmedlingen efter ditt senaste jobb eller studerar direkt efter du jobbat. Lycka till!

Svar på tråden Barnlängtan!!!