•  ~carpe diem~

Knöl i bröstet........

Ibland undrar man hur mycket man ska stå ut med, ni som hänger här har kanske läst om mina kroppsliga/psykiska problem som jag sökte hjälp för i somras. Jag kan börja med att säga, att så bra som jag mår i psyket nu har jag inte gjort på många år, gått ner lite och börjat träna.......så kommer detta.
    Jag har alltså upptäckt en knöl i mitt vänstra bröst för en vecka sedan.Var hos läkare i förrgår, som skickat remiss till röntgen.
    Nu sitter man här tre dagar innan jul och får ingen tid förrän efter helgerna, med en djävla massa ofrivillga tankar som susar omkring i huvudet.
    Någon som varit med om liknande??

• Svar på tråden Knöl i bröstet........
  • ceciliaj

jag har inte känt någon knöl i bröstet men jag har svullna lymfkörtlar på flera ställen, halsen, armhålorna o ljumskarna. har varit hos läkare o de säger att det inte är någon fara, har haft dem i flera år. men jag är ändå orolig för dem, fast de tydligen är ofarliga. min mamma har haft bröstcancer, så det är klart man är lite orolig över sånt. men förmodligen är det ingen fara för dig, den är säkert godartad, det är ju de flesta. jag förstår att det är jobbigt att ha det här över sig under julen. men försök att tänka positivt! jag håller tummarna för dig! kramar

• sailbride

har jobbat på röntgen och varit mycket nära dessa kvinnor som har känt en knöl i bröstet. Det enda jag kan säga är att, för de flesta så är det bara en lymfkörtel som har svullnat eller en "ofarlig" knöl. Åldern spelar ju in en hel del men jag förstår din oro över att behöva vänta tills efter helgerna. Hoppas att det går bra!

•  ~carpe diem~

Tack för erat stöd, det behövs. Jag vet att risken är liten men i huvudet snurrar ändå tankarna om att det faktiskt är 7000 personer i Sverige som varje år får bröstcancer.
    Svårt att bortse ifrån....

• juli-06

~carpe diem~:
    Jag vet precis vad du går igenom! Skrev själv här i höstas och undrade över vad jag skulle göra. Hade precis som du hittat en knöl i vänster bröst och blev jätteorolig. Var hos läkaren, fick tid hos röntgen först en månad senare! Under den tiden hann man tänka mycket...var rätt nere hela tiden, även om jag inte tänkte på det konstant så fanns det i bakhuvudet och grodde. Var orolig för min son och sambo samtidigt.
    Jag var även rädd för att inte bli tagen på allvar hos läkaren, men väl där tog alla mig på stort allvar och var jättetrevliga. De sa redan där att det troligtvis inte var något farligt, men skickade mig ändå på alla tester. Gjorde undersökning, mammografi, ultraljud och cellprov samma dag. Snacka om att vara mörbultad efteråt! Efteråt kände jag mig lugn, men när provsvaren kom ett par veckor senare slet sambon upp posten och ringde mig, han hade inte kunnat vänta till jag kom hem. Alla prover var bra, men knölen sitter där den sitter och det är inget jag oroar mig för längre.

Detta blev lite långt, men försök att inte oroa dig för mycket, sysselsätt dig med mycket annat så går tiden till undersökningen lite snabbare.

• Texas

Min historia är nästan exakt likadan som för juli-06. Men självklart var jag väldigt orolig innan jag fick svar på att det var en ofarlig knöl. Detta hände mig nästan 10 år sedan då jag var 22. Den lilla vävnadsknutan har jag fortfarande kvar i mitt högra bröst. Den får jag leva med men det är inte längre något som påverkar mig. I de flesta fall är det nog ofarligt men det är jättebra att du har tagit tag i det hela och kollar upp vad det är. Det finns väldigt många ofarliga knölar man kan råka ut för.

• abnocto

Ta inte ut något i förskott, det mår man bara dåligt av. Vet att det är lätt att säga men FÖRSÖK. Inget blir bättre av att fundera för mycket.
    Man kommer att klara allt, oavsett vad man eventuellt får, för det måste man.

•  ~carpe diem~

Ville bara berätta att jag fått en ultraljudstid den 11/1, känns bra.....

• Moulin

Hoppas att det går bra!!! Min mamma kollade upp en knöl i sitt ena bröst, men berättade inget förrän hon fått svar (vet inte om jag ska vara arg eller glad för det). Lyckligtvis var det ingenting. Så det behöver ju absolut inte vara något farligt!
    Håller alla tummar för dig och skickar en stärkande kram!

Svar på tråden Knöl i bröstet........