• chiqitita

Varför firar vi egentligen Lucia??

Jag har Amerika främmande och märker då när frågor som dessa kommer upp, hur lite man egentligen vet om dessa traditioner!

• Svar på tråden Varför firar vi egentligen Lucia??
  • anne på grönkulla

Lucia är en ljus-högtid, som jag tror har sina rötter i Västergötland. Som vi firar det nu är det ett 1900-talsfenomen, men framröstade nationella lucior och så i tv. Namnet har man lånat från ett helgon från Sicilien, som levde på 200- eller 300-talet efter Kristur och torterades tills döds när hon vägrade gifta sig med en romersk soldat (tror jag) med hänvisning till att hon var kristen. Symbolerna i lucians dräkt symboliserar en del av de saker helgonet torterades med (eld, blod, etc) sägs det, men jag vet inte hur ursprungligt det är!

• chiqitita

Tack för informationen! Det är mycket man har glömt tydligen. Var det inte även så att ljusen i håret sympboliserar evigt ljus för att hon vägrade att dö?

• 1juli06

Ljusen i håret är för att hon blev bränd på bål... det röda bandet för att hon blev dömd till döden genom halshuggning (men de lyckades inte)

• tattar-Emma

Ljuset i håret är väl glorian? Lucia är ju ett helgon ("sankta Lucia").

Jag tror att luciadagen är en rest från när Sverige var katolskt, men att det moderna firandet är ett 1900-talsfenomen. Innan dess firade man också, men lite annorlunda kanske.
    *minns vagt gammal KP-artikel* :D

• anne på grönkulla

OCkså fullt möjligt, även om jag inte kan påminna mig att det finns luciafiranden dokumenterade före 1700-talet. Men det behöer ju inte hindra äldre rötter..-

• tattar-Emma

anne: precis, menade att det säkert är en katolsk sed att ha med alla helgonen i almanackan och sådär.

Svar på tråden Varför firar vi egentligen Lucia??