Vad ersätter man kesellan med i USA??
Jag fick en förfrågan från min kompis i USA som ska baka saffransbullar och inte har kesella som ju gör bullarna mycket saftigare och goda. Vad kan hon använda där över istället? Går gräddfil lika bra?
Jag fick en förfrågan från min kompis i USA som ska baka saffransbullar och inte har kesella som ju gör bullarna mycket saftigare och goda. Vad kan hon använda där över istället? Går gräddfil lika bra?
Kesella är ett varumärke som Arla säljer kvarg under. Försök kollla i en ordlista vad kvarg heter på engelska.
Gräddfil funkar inte alls på samma sätt. Kvarg är en slags färskostmassa och gräddfil är syrad grädde/fil.
Är kesella samma sak som keso? Isåfall heter keso cottage cheese på engelska.
Tack för hjälpen! Jag ska säga till henne att kolla upp det där med cottage cheese, men det låter inte riktigt som om det skulle vara samma sak.
curd eller cream cheese, kanske? Borde betyda ungefär ostmassa - cottage cheese tror jag är liiite annorlunda (men åt samma håll). Men det kan heta olika i olika engelskspråkiga länder oxå...
Ja, creme cheese kanske är åt rätta hållet! Om det bara är en ostmassa. Men kesellan är väl lite mer lös?
Jag skulle prova med mascarpone farskost. Det blir ju litet fetare, men jag tror att det ar mer samma sak. (Mascarpone ar det som man lagar Tiramisu med. ) Eller kanske halften Keso och halften mascarpone som man mixar for att fa keson slat. Jag bor ocksa i USA och det ar ett standigt mixtrande for att fa ratt i de svenska recepten. :)
Det var ju en intressant tanke med mascarpone!
Jag kollade just i min "handbok för utlandsboende" och där står bara att kesella motsvarar kvarg (inget engelskt ord dock, tyvärr). Färskost/keso står separat.
Den cottage cheese jag köper och äter smakar presis som keso om det nu är keso du är ute efter?
Det finns även butter-milk som smakar och ser ut som filmjölk. Kvarg kanske det heter på svenska?
Nä , cottage cheese eller keso som det heter på svenska har ju en massa klimar i sig. Det skulle jag inte ersätta kesella med!
Varför inte baka lussebullar utan kesella? Det går ju lika bra det?!
50 g jäst
5 dl fingervarm mjölk
1 gram (2 pkt) saffran
17 dl vetemjöl (använd inte riktigt allt, utan spara lite till utbakningen)
2 dl flytande eller smält smör
1 ägg
1 tsk salt
1 dl socker
Pensling:
ägg
Ev russin
Degen ska jäsa i 40 minuter och
bullarna bakas i 225 grader tills de är klara
Har precis bakat efter detta recpet och de blev jättegoda.
"klimpar" skulle det förstås vara, inte "klimar" :D
Kollade på skoldatanätets webblexikon, där stog det att kvarg heter curd på engelska.
Jag bor i Schweiz och här heter kesella "Quark" eller "kvark".
Ja, cottage cheese är keso (klumpig) och cream cheese är vanlig philadelphiaost. Så det får nog luta åt curd-hållet för min del med...