• KCsMama

Hur skaffa kompisar??

Hur gör man för att skaffa nya vänner??

Vi fick barn när vi var rätt unga (17 & 19år) och flyttade då från orten till Sundsvall för att plugga/jobba.

Har nu gått 3år och vi har 2 barn tillsammans vilket såklart är jätteskoj men nu kommer problemet. De få vänner vi hunnit skaffa här under dessa 3år har alla flyttat iväg efter studierna. Jag har en vän kvar och min man ingen
    Svårigheterna ligger ju lite i att vi lever ett helt annat liv än andra i vår ålder men samtidigt är vi ju fortfarande "ungdomar" och har inte så mycket gemensamt med de som är äldre, har pluggat färdigt köpt hus osv.

Snart flyttar vi till Kalmar där vi inte känner en kotte. Barnvakt kommer det inte bli tal om, kanske vi enstaka tillfällen på somrarna då våra föräldrar kommer och hälsar på (kommer vara ca 85 mil mellan oss).

Jag ska läsa på distans ett halvår till och min man ska förhoppningsvis plugga ett halvår han med annars är det a-kassa (förhoppningsvis jobb såklart) som hägrar fram tills i höst.

Men i vilket fall så lever vi ju vår vardag i "skilda världar" vi vill ju ha gemensamma vänner, något vi alltid mer eller mindre saknat.

Ge mig alla tips och råd ni kan komma på.

• Svar på tråden Hur skaffa kompisar??
  • abnocto

När man har barn brukar det definitivt inte vara svårt att skaffa vänner. Man träffas i sandlådan, på barnträffar, dagis och överallt och pratar ....barn. Efter det brukar det ge sig, så jag tror inte ni behöver bekymra er.

• KCsMama

Men vi har ju inte lyckats skaffa några vänner med barn hittils, trots att vi ändå bott här i 3år..

• abnocto

Det verkar ju konstigt?!?!?!?
    Är ni ute med barnen i sandlådan, på barnträffar och annat? Föräldrar brukar ju alltid prata med varandra och sedan om man ser att ens barn leker med någon så kan man ju bjuda hem på fika. Sedan brukar ju det ena följa det andra.

• KCsMama

Jodå vi har ju varit på barnträffar och så men de är 10-20år äldre än oss och vi har inget annat gemensammt än just barnen. Har ju däremot en del kompisar utan barn men de har ju som sagt flyttat nu..

• abnocto

Jag kan hålla med om att det blir svårt att träffa någon i samma ålder, hmm. Men 10-20 år var väl att ta i, det måste ju finnas många som bara är 5-10 år äldre och det är inte så stor skillnad.
    VArför inte annonsera och skriva som det är, ung mamma söker andra mammor för träffar? Förhoppningsvis kan det leda till något.

• KCsMama

Ingen som bor i Kalmar som har någa tips på aktiviteter där nere??

Abnocto, hehe nej jag tar inte i. De flesta som har barn på vårt dotters dagis är lika gamla som mina föräldrar, runt 40år. Finns en som är under 30 men vi klickar inte av andra orsaker.

• KCsMama

Gud vad negativ jag låter i mina inlägg, ber om ursäkt för det

Är väl bara less på att vi aldirg tar tag i detta riktigt eftersom det blir tråkigt att aldrig kunna hitta på något tillsammans med vänner utan att ha vänner på varsitt håll.

Jag tror jag är lite rädd för att träffa nya människor, rädd för att de ska "döma ut mig".

Tack abnocto för dina tips.
    Kramar

• missQ

Jag måste bara lägga mig i lite. Jag tycker inte alls att det är speciellt lätt att träffa väner i sandlådan.
    Kanske för att jag tycker det är fruktansvärt trist i lekparken. Men det brukar inte bli mer än att man pratar lite om barnen och that´s it. Jag kanske har höga krav? De flesta vänner jag har har inte barn alls, men det är inga problem även om det hade varit kul med lite kompisar till vår dotter. Personligen har jag lite svårt för att man ska bli vän med någon bara för att man har barn i samma ålder, för mig är det viktigare att man har nåt gemensamt att prata om, att det klickar helt enkelt.
    Inget bra tips men kanske skönt att veta att det är fler som inte automatiskt fått fler vänner genom barnen?

• inte min tur än

Gå in på familjeliv.se där tror jag att det finns flera unga mammor i er ålder,du kan ju starta en tråd där och efterlysa unga föräldrar som bor i kalmarsområdet så kanske ni kan träffas o fika etc när ni flyttar dit!

• KCsMama

Har varit medlem på familjeliv förut men har inga planer på att bli medlem där igen, tyvärr. För jag håller med om att det fanns många att träffa. Dock känner jag att jag hellre går någonstans där folk finns och liksom träffas istället för att det ska bli sådär krystat. Jag lider lite av social fobi tror jag.

Svar på tråden Hur skaffa kompisar??