• Inkan1

Örgryte gamla kyrka?

Nån som gift sig där? Eller ska gifta sig där eller vart på bröllop där? Hur är den kyrkan, utifrån ser den jättefin ut har också hört att den är rätt så populär bland göteborgs brudpar.

• Svar på tråden Örgryte gamla kyrka?
  • Maria

Vi gifte oss inte där men jag har varit där på bröllop tidigare. Det är en fin gammal kyrka, men ganska liten så för större bröllop går den nog inte. Men är det ett inte alltför stort så är den fin. Den ligger ju lite avskilt trots att det är nära centrum, så det är inte en massa bilar som rusar förbi kyrkan och så.

Kyrkan är väldigt populär som bröllopskyrka, kanske just för att den är så pass liten att det inte blir ödsligt ens med svensk normalstorlek på bröllop... Skall man ha den vid någon mera populär tidpunkt så får man boka i mycket god tid.

Eftersom det är en gammal stenkyrka med tjocka väggar så blir det lite mörkare inne. Stämningsfullt och fint men ev. fotograf bör vara förberedd för detta så att han/hon har rätt utrustning.

• ladyS

Jag gifte mig där för tre år sedan. Jag tycker att den är mysig inuti eftersom den är lagom stor. Sen så ligger den bra till. Det är lätt att förklara för gästerna hur man tar sig dit, bara att säga "hållplatsen efter Liseberg". Vi hade festen på Parc La Reine som ligger några hundra meter bort från kyrkan. Vi tyckte att det var väldigt bra att det var gångavstånd. Jag rekomenderar verkligen Parc La Reine om det är så att ni inte har bokat något annat ställe.
    Mvh S....

• ladyS

Min bror filmade oss i kyrkan och det blev jättebra filmat. Inte alls mörkt men däremot så blev fotografierna något mörka med vanlig digitalkamera men det går ändå att se oss bra. Bara bakgrunden blev lite mörk men det finns ju lampor som man kan tända så det är inga problem.

• Lisa1

Mysig kyrka!!! Har själv sjungit på en rad olika vigslar där. Förutom det att den ligger centralt så är ju en fördel att den inte är så stor, vilket gör att den känns väldigt "lagom" i storleken för ett bröllop. Den är dock inte jätteljus innuti, inte så att den upplevs som mörk, men är man ute efter dagsljus i kolossala mängder hade jag istället valt Tyska Kyrkan (som dock är mkt större). Efter St:a Birgittas Kapell måste denna vara bland de mest populära bröllopskyrkorna i stan, vet att de öppnade bokningen för sommarens bröllop redan i början av oktober...

• Mitt hjärta är hemma

Bra bröllopskyrka! (Är själv döpt där för nästan 100 år sedan.)
    Finns även andra festlokaler på gångavstånd, en herrgårdsliknande som jag tyvärr glömt namnet på. Den ligger inåt bakåt vänster från kyrkan om du står vid Röda Torget.

• ladyS

Mitt hjärta är hemma

Den festlokal du menar tror jag är Parc La Reine. Jag känner inte till nån annan som ligger där.
    För tre år sedan var Örgryte gamla kyrka den näst populäraste i Gbg efter St:a Birgittas kapell.

• Mitt hjärta är hemma

Nej, det är inte den festlokalen, utan en som ligger aniiiingens längre bort och åt andra hållet från kyrkan, alltså vänster från kyrkan och inte höger. Upp längs med en gata med gatsten. Herrgårdsliknande vit stor villa.

• Mitt hjärta är hemma

Ja, exakt, villa Odinslund

• mbe

Vill bara göra alla blivande brudar som funderar på Örgryte G:a kyrka uppmärksamma på att de skall genomföra fönsterrenoveringar där i år med start i maj och avslutas i sep. Vi hade från början bokat 16 sep där men när vi fick redan på att några fönster kommer vara igenspikade vid den tiden kändes det inte rätt längre så nu blir det S:t birgittas kapell istället den 23 sep. Ett litet obs bara :)

• MoP

Vi ska vara där, men de ska inte ta alla fönster samtidigt verkar det som. Det är ju iofs olyckligt om de fönstren framme vid altaret är igenspikade...blir ju väldigt mörkt då. Kyrkan är ju supermysig annars!

• noll koll

Vi har tittat på kyrkan och den är ju "mysig" men den ligger ju inte så roligt till med bil-lederna som passerar från tre håll.

Svar på tråden Örgryte gamla kyrka?