Nu när man är gift...
Vad behöver man tänka på? PÅ vilka ställe måste man meddela att man bytt namn? Något annat som ni vet som är gifta?
Tack på förhand!
Vad behöver man tänka på? PÅ vilka ställe måste man meddela att man bytt namn? Något annat som ni vet som är gifta?
Tack på förhand!
Sanna80!
Grattis till giftermålet!
Då man ansöker om hindersprövningen och namnändring etc skickar man ju in papper på ev namnändring etc.
Detta har du ju redan gjort!
Körkortsregistret går automatiskt i och med detta med.
Oftast går det även automatiskt hos din bank och hos landstinget/doktorn.
Ny patientbricka får du säga till om hos doktorn/på sjukhuset.
Men t.ex. postorderföretag och sådant får man själv meddela.
Även t.ex. bensinkort måste du meddela.
Medlemskort, typ ICA-kort, klubbkort etc också.
Du märker ju efter ett tag vilka som fortfarande har t.ex. ditt gamla namn kvar. Dem får du ju då meddela per brev, telefon eller mail.
För säkerhets skull får man ju kolla runt lite vilka som ändrat eller inte.
Lycka till nu som FRU!
Grattis "frugan"!
För min del var det faktiskt förvånansvärt många ställen där namnet ändrades automatiskt. Såna saker som klubbkort hos olika butiker kom hem med mitt nya namn fortare än kvickt. Mitt bankkort fick jag säga till om, men det berodde nog på att jag inte helt bytte namn, utan bara la till min makes namn som mellannamn och alltså har kvar mitt ursprungliga efternamn.
På jobbet fick jag säga att jag ändrat namn, och patientbrickan/hos doktorn fick jag också ändra själv, precis som Min-Ah skriver ovan.
Tack så mycket för era svar och lyckönskningar. Då vet man lite mer nu.
Får man inte hem papper om namnändring efter vigseln, när vigselbeviset som prästen har är inskickat?
Man får en bekräftelse från Skatteverket att namnändringen är genomförd. Fast som jag minns det så står det inget om var man ska ändra själv och var det blir ändrat automatiskt...
jag passar på att lägga in en fråga här också.. ni verkar ju kunniga ;)
vi har precis skickat in hindersprövningen och namnändringslappen
när dess godkänts, betyder det att namnet ändras redan nu, eller först efter vigseln som är i april?
jag skall också ta hans efternamn som mellannamn..
Princessdiamond: Det ändras först i samband med vigseln. Eller så kan man ändra det ett tag efter vigseln om man hellre vill det. Men aldrig i förväg, så vitt jag vet. Innan ni är gifta har du ju liksom ingen make att ta namnet ifrån, så att säga...
sant...
men tänkte iom att man inte skriver något datum på hindersprövningen eller det..
men det är prästen som slår fast namnbytet i samband med vigseln då antar jag?
Princessdiamond: När er hindersprövning är klar så får ni (eller kanske redan har fått) tillbaka ett papper från Skatteverket som ni sedan ska lämna till vigselförrättaren, i ert fall prästen. När vigseln sedan är klar, skickar han/hon in papperetn till Skatteverket och om ni då har skrivit på namnbyteslappen att ni(du) byter namn i samband med vigseln effektueras namnbytet då.
ahaaaa... ok :)
tack!
Hahahahaha!!! TRODDE jag hade ALLT under kontroll! Tjjiii där fick jag mig. Har precis ringt å gjort en namnanm, eftersom vi glömde bort det i samband med hindersprövningen.. *SUCK* Att det är mycket man skall komma ihåg!
Hade ändå för mig att pappret kommer hem automatiskt när prästen skickar in blanketterna!!???? Men men nu är det fixat...