Inlägg från: Tant Pernilla |Visa alla inlägg
  • Tant Pernilla

Nu när man är gift...

Grattis "frugan"!

För min del var det faktiskt förvånansvärt många ställen där namnet ändrades automatiskt. Såna saker som klubbkort hos olika butiker kom hem med mitt nya namn fortare än kvickt. Mitt bankkort fick jag säga till om, men det berodde nog på att jag inte helt bytte namn, utan bara la till min makes namn som mellannamn och alltså har kvar mitt ursprungliga efternamn.

På jobbet fick jag säga att jag ändrat namn, och patientbrickan/hos doktorn fick jag också ändra själv, precis som Min-Ah skriver ovan.

• Tant Pernilla

Man får en bekräftelse från Skatteverket att namnändringen är genomförd. Fast som jag minns det så står det inget om var man ska ändra själv och var det blir ändrat automatiskt...

• Tant Pernilla

Princessdiamond: Det ändras först i samband med vigseln. Eller så kan man ändra det ett tag efter vigseln om man hellre vill det. Men aldrig i förväg, så vitt jag vet. Innan ni är gifta har du ju liksom ingen make att ta namnet ifrån, så att säga...

• Tant Pernilla

Princessdiamond: När er hindersprövning är klar så får ni (eller kanske redan har fått) tillbaka ett papper från Skatteverket som ni sedan ska lämna till vigselförrättaren, i ert fall prästen. När vigseln sedan är klar, skickar han/hon in papperetn till Skatteverket och om ni då har skrivit på namnbyteslappen att ni(du) byter namn i samband med vigseln effektueras namnbytet då.

Svar på tråden Nu när man är gift...