• Xena

Byta från p-piller till minipiller??

Hej,

Är i valet och kvalet att byta från p-piller till minipiller, men vet inte riktigt. Har ett humör som heter duga, ingen sexlust och ofta svampinfektioner. Har lst runt lite här på forumet och många som skriver har just dessa symptom på p-piller. Det känns inte riktigt bra att stoppa i sig en manssa hormoner.

Har fått recept utskrivet på minipiller, men vet inte hur jag ska göra. Är rädd för att få problem med mensen.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Det vore kul om ni ville dela med er av erfarenheter.

//Xena

• Svar på tråden Byta från p-piller till minipiller??
  • Lins

Xena, jag är i samma situation som du. Vet inte heller hur jag ska göra. En del säger att dom blöder konstant av minipiller och vissa har inga blödningar alls. Man vet ju inte i förväg hur man reagerar. Jag har ibland väldigt ont i huvudet av mina p-piller så därför tycker min barnmorska att jag ska byta till minipiller. Har inte velat än eftersom jag är så osäker på hur det blir. Vill gärna bli av med mensen, men risken finns ju att jag blöder jämt.....

Puffar också för råd och tips!

• Margith

Jag bytte från vanliga till Mini-Pe för ca 5 år sedan. Var tvungen eftersom jag då rökte och halkade över 35-årsstrecket. I början fungerade mensen som vanligt, inga humörförändringar heller. Men förra året började mensen hoppa en hel del. Jag har inte mens så ofta. Barnmorskan säger att detta är normalt, en del har ingen mens alls efter det att de börjat med minipiller. Men det är olika från person till person säger hon. Men man är ju bortskämd med att med vanliga kombinationsp-piller vet man när man ska ha mensen. Men det är ändå bättre med minipiller, risk för bröstcancer minskar.

• Texas

Har bytt från vanliga p-piller till mini-piller och har andvänt mini-piller i många år nu. Har inte haft några problem med mellanblödningar. Detta har endast hänt någon enstaka gång. Har under vissa perioder haft längre mensuppehåll och på senare år har den varit väldigt regelbunden, kan diffa ett par dagar hit eller dit. Hade en period med humörsvängningar med minipillerna men det gick som tur över efter ett tag. Det är nog väldigt olika hur man reagerar så det är bara att prova.

• nano

Ja, jag sitter också med ett recept på minipiller och funderar på om jag ska våga börja... Är lite rädd för att få en massa finnar av dem.

• Blivande Fru Stålhandske

Jag vill gärna byta från p-piller till mini-piller. provade mini-piller tidigare i vår, och blödde konstant under två månader, sen orkade jag inte mer och började äta p-piller igen.. skulle gärna vilja byta metod men vet inte vilken som passar mig.

• Xena

Ni som vill byta/hat bytt från p-piller till minipiller, varför?

• Lins

Jag vill byta därför att jag ibland har en fruktansvärd huvudvärk som sitter i i flera dagar. Hjälper inte med huvudvärkstabletter. Jag har provat dom flesta p-pillersorter och de som har funkat bäst är Desolett, men efter min graviditet så har huvudvärken kommit. Vet inte om jag vill testa spiral, tycker inte att det känns rätt för mig. Är även lite inne på p-spruta som jag har läst lite om här på BT. Men som någon skrev så borde man testa minipiller först för att se om man tålde det.

• Blivande Fru Stålhandske

Jag vill gärna byta eftersom jag har ätit p-piller (fast olika märken) i snart åtta år.
    Min mamma har både haft bröstcancer och blodpropp, så det känns som om det enda rätta är att byta. Nu har jag ju provat minipiller, och det enda de gjorde var att jag blödde konstant i flera månader. Så jag är helt villrådig nu.. Och kondom är inte på fråga!

• Tiger72

jag bytte också till mini-piller från p-piller. Fick byta till baka då jag hade mellan blödningar hela tiden.

• Anakin80

Hej,
    Har precis som du Xena haft problem med p-piller och bytte därför till minipiller i aug. Till en början blödde det flera ggr i månaden men efter dryga två månader försvann blödningarna helt. Jag har dock fått lite problem med hyn och gick upp lite i vikt, suck. Funderar nästan på att sluta med dessa också och gå tillbaka till "kådis"

• Xena

Anakin80 -
    vilken sorts problem har du fått med hyn?

• Anakin80

Jag har fått finnar, hade jag inte med p-piller, kul...

Svar på tråden Byta från p-piller till minipiller??