• Brud 2006/07

Mat vid låg budget?

Ni som har en låg budget - vad ska ni bjuda på för mat? Jag har tänkt mig buffé eller smörgåstårta...
    Ska laga maten själv, för att få ner kostnaden.
    Hur gör ni med bordsplacering, toastmaster? Tänkte att vi inte skulle ha toastmaster...

• Svar på tråden Mat vid låg budget?
  • lejlej

vi tänkte smörgåstårta/kallskuret o potatisgratäng eller pajer

• GithKat

Smörgåstårta är ett bra alternativ om man inte tänkt sig bjuda på tårta senare.
    Så här har vi tänkt oss göra på vårt bröllop: Bordsplaceringen blir som ett u hos oss och för att slippa hålla låda hela kvällen själv, rekomenderar jag att ni har en toastmaster alt toastmadam. Vi ska oxå ha buffé men ändå trerätters. Som förrätt blir det laxtoast på en salladsbädd med cremefraich, rödlök och svart stenbitsrom. Det gör man dagen innan och har någon som sätter ut dem på bordet precis innan gästerna kommer. Sen ska vi ha en körvle och persiljekryddad kycklinglåda som serveras med ris, sallad och bröd. Gästerna kommer kunna ta mat från två håll för att det ska flyta på bra. Som efterrätt har vi glass med jordgubbar kaffe och avvec Kanske någon chokladbit oxå. Senare på kvällen serveras det tårta med kaffe.

Kycklinglådan är jättegod och enkel att göra om man har många gäster. Om du vill kan du få receptet av mej.

• GithKat

Lycka tillet försvann..*S* så jag säger det igen.. lycka till med middagen/katten

• SaturnusElaine

Vi funderar på en fräsch salladsbuffé. Men grönsallad, tomat, paprika, gurka, pasta, ris, ägg, räkor, skinka, ost, inkokt lax.. ja du förstår, som en jättestor salladsbuffé!

• Brud 2006/07

GithKat, jag tar gärna receptet!
    Gör ni tårtan själva eller beställer ni?

• Chilianna

Vi ska ha Sellnäsplanka- kallskuret buffé med rostbiff, skinka, pastrami, baguette, potatissallad, avocadohalvor, mimosasallad, grönsallad, frukt, grönsaker, mm. En liknande kallskuret buffé funkar säkert att få för runt 100/person från någon Ica/Konsum butik! Vi betalar 105kr / kuvert. Ni kan se vad buffén innehåller på www.icasellnas.se, vanlig sellnäsplanka, men ingen ostbricka.

• Chilianna

www.ica-sellnas.com ska det vara! Där finns även fler tips- och detta är ju saker man klarar av själv om man vill!

• GithKat

Brud 2006/07: Vi kommer nog vara lata och beställa tårtan/tårtorna.. har ännu inte bestämt om vi ska ha tårtbuffé eller en tårta på ställning.
    Här kommer receptet:
    Svärmors kyckling låda
    4 port

kycklingfilé för fyra personer alternativt 2 grillade kycklingar
    ½ paket bacon
    1dl finhackad persilja
    ca en tsk körvel
    ca 3dl riven ost
    1,5 vätska ? grädde

smör och vetemjöl till formen
    gratinering- ostskivor + vallmofrö eller sesamfrön

skär kycklingen i små bitar och stek dem (salta o peppra lätt), alt dela köttet på de grillade kycklingarna i bitar.
    Knaperstek baconet
    Varva kyckling, bacon, persilja, körvel och den rivna osten i en smord och mjölad ugnssäker form (mjölet för att göra skyn lite simmigare)
    Häll över grädden

Täck med ostskivorna och strö över sesam/vallmofröna, gratinera i 225-250 grader ca 15 min
    Strö ev över smör stekt svamp ex kantareller, champinjoner, karl-johan mm precis innan serveringen

Serveras med kokt ris, sallad och bröd

Svar på tråden Mat vid låg budget?