Vindkraft
Ge mig miljoner fördelar och nackdelar med det så får vi se om ni kommer på några som jag inte har tänkt på
Ge mig miljoner fördelar och nackdelar med det så får vi se om ni kommer på några som jag inte har tänkt på
Min h2b hade bytt nick, nu är det rätt iaf
puffelipuff
Menar du vindkraft som energikälla?
japp
Jag behöver så mkt positivt och negativt som möjligt (till ett arbete i skolan)
Börjar få slut på ideer
Tjaa, jag tycker det mest finns fördelar. Det är ju rent t ex. Alla källor till energi som inte smutsar ner är ju bra. Att det skulle se fult ut håller jag inte med om. Jag blir alltid glad när jag ser vindkraftverk. För min del får de gärna sätta upp ett tjog på kullen här bakom huset.
Fördelar:
Vindkraften har många fördelar från miljösynpunkt ? råvaran är förnybar och kräver inga ingrepp i miljön och inga råvarutransporter, den orsakar inga miljöskadliga utsläpp, anläggningen innebär relativt liten påverkan på omgivningen jämfört med andra energianläggningar, det bildas inga farliga restprodukter och kraftverket är relativt enkelt att montera ned.
Eftersom förnybar elproduktion oftast kostar lite mer har vissa produktionsanläggningar tidigare fått statligt stöd. Detta ersätts med det nya systemet med elcertifikat ska stimulera utbyggnad av förnybar elproduktion.
Det ligger helt enkelt lite bättre ekonomi i att driva ex. vindkraftverk
Nackdelar:
Det finns också vissa problem från naturvårdssynpunkt, t ex:
störningar av djurliv under verkens montering,
risk för störningar på fiskars beteende, födosök, lek m.m.,
risk för ökat antal fågelkollisioner,
effekter på landskapsbilden,
bullerstörningar,
visuella effekter.
Men i det stora hela så överväger enligt mig fördelarna.
Håller du på med något arbete i skolan?
Delicatoboll,
hur går det för dig?
Nackdelarna har vâl mest att göra med att de inte är sa produktiva och att man i princip skulle behöva klä in halva Sverige för att fa ut den elkraft vi behöver.
Och vackert är det ju inte (och da talar jag inte om ETT vindkraftverk bakom knuten, utan om de fält som skulle behövas) och sätter man upp sadana fält finns det ocksa ekologiskt negativa effekter. Allt detta kan man hitta siffror pa pa de flesta univeritetsbibliotek och säkert en del pa nâtet.
Information fran oss här är ju svart att använda som källhänvisning...
Tack så mkt, men det känns som att jag har skrivit det mesta.