• Murraystjej

Låg fettprocent, svårt att gå ner i vikt?

Hej! Jag är en 19-årig tjej. 160 cm lång och väger strax under 60 kg, och jag vill gå ner några kg! Nu är grejen att idag prövade jag vår nya våg, som mäter fettprocenten i kroppen och jag såg till min glädje att den (om vågen stämmer) ligger på 11,5% vilket var under "normal". Jag är inte en smal tjej, har tjock benstomme och har aldrig uppfattats som "liten". Nu till frågan:

Eftersom fetthalten är låg, är det svårare att gå ner i vikt då? Måste jag träna extra hårt och äta extra bra? Jag har haft väldigt svårt att gå ner i vikt.

Hoppas någon kan svara :)

• Svar på tråden Låg fettprocent, svårt att gå ner i vikt?
  • Murraystjej

Jo men grejen är att jag är snarare på gränsen till överviktig, så antagligen menar ni snarare att jag ska kolla med en riktig våg än att jag ska gå upp i vikt?!

Vågen kan ju inte vara helt missvisande, så min fråga kvarstår:) Är det svårare att gå ner i vikt när man har låg fett% i kroppen? :)

• Murraystjej

Åh herregud, nackdelen med forum! Jag ska varken jobba med psyket eller självförtroendet. Eftersom vågen visade fel - det var lite humor jag försökte inflika för er som missuppfattade (!) - ville jag bara ställa en fråga.

Är det svårare att få resultat om man tränade hårt som barn/yngre, och antagligen inte har så hög fettprocent i kroppen?

• Murraystjej

M.G - nej tyvärr, det var på mammas initiativ vi inskaffade en sådan. Men inte alltför mycket har jag för mig. Ett svagt minne säger mig ca 500 (men de kan vara inbillning )

• Murraystjej

Ok tack!

Asså det är ju en hushållsvåg, och inte nåt proffessionell dito, så den visar med största sannolikhet :)

MEn tack för svaret! Jag ska köpa gymkort imorgon med en kompis! :)

• Murraystjej

Men vad bra, då har dom det säkert! Jag ska nämligen köpa kortet på friskis :) Dom är ju dom enda som har halvårskort - väldigt bra

Svar på tråden Låg fettprocent, svårt att gå ner i vikt?