• Murraystjej

Låg fettprocent, svårt att gå ner i vikt?

Hej! Jag är en 19-årig tjej. 160 cm lång och väger strax under 60 kg, och jag vill gå ner några kg! Nu är grejen att idag prövade jag vår nya våg, som mäter fettprocenten i kroppen och jag såg till min glädje att den (om vågen stämmer) ligger på 11,5% vilket var under "normal". Jag är inte en smal tjej, har tjock benstomme och har aldrig uppfattats som "liten". Nu till frågan:

Eftersom fetthalten är låg, är det svårare att gå ner i vikt då? Måste jag träna extra hårt och äta extra bra? Jag har haft väldigt svårt att gå ner i vikt.

Hoppas någon kan svara :)

• Svar på tråden Låg fettprocent, svårt att gå ner i vikt?
  • LVN

Är du säker på att vågen visade procent och inte BMI? De gångerna jag har mätt mitt fett så har kiropraktorn eller personliga tränaren använt ett instrument som "klämmer" fettet. Jag har aldrig hört om en våg som kan mäta ens fett i procent, men jag måste erkänna att jag har haft fel förr

• Murraystjej

Ok tack!

Asså det är ju en hushållsvåg, och inte nåt proffessionell dito, så den visar med största sannolikhet :)

MEn tack för svaret! Jag ska köpa gymkort imorgon med en kompis! :)

• M.G

Jag har också mätt mitt fett ståendes på en våg så det stämmer nog.
    Det var på ett Friskis ställe, så helt fel var det nog inte, men jag hade 32% fett :)

• Murraystjej

Men vad bra, då har dom det säkert! Jag ska nämligen köpa kortet på friskis :) Dom är ju dom enda som har halvårskort - väldigt bra

• Ei saa peitää

Jag har hört att såna vågar ofta visar fel så jag skulle nog inte lita på den.

• Utpala

Kuriosa (läskig sådan): Jo, man kan ha 11,5 i BMI, men friskt är det inte. En flicka i min ålder (20+) hade BMI 8,5 då hon _traskade_ in på sjukhuset. Väldigt sjuk anorektikter, måste tilläggas så ingen missuppfattar. Fast tror inte att alla mänskor överlever med så låg kroppsvikt... Ett extrem-fall i allra högsta grad.

• k98roli

Hej Murraystjej!
    Jag tror inte att det är en nackdel att du har mycket muskelmassa, ju mer muskler du har destå mer energi behöver kroppen så med andra ord har du bättre ämnesomsättning än vad du haft med högre fettprocent. Jag har själv gått ned från 59 kilo (159 cm) så jag vet att det kan vara motigt och vill bara säga lycka till!! se bara till att inte gå ner för mycket i vikt, du har ju idag ett bmi på 22-23 vilket är fullständigt normalt. kram

• Ellte

k98roli: Eh, ja jo, nä det är ju aldrig fel med mycket muskler..men kroppen BEHÖVER en viss procent fett för att inte pajja ihop. Testa att köra en motor utan olja ;)

• lizard

Ellte : Givetvis har du alldeles rätt och tjejer bör ha runt 20-30 % kroppsfett. Jag svarade bara på frågan huruvida lite kroppfett gör det svårare att gå ner i vikt, kanske inte så pedagogiskt att inte nämna att man behöver kroppsfett :) tack för påpekandet. Nämnas ska dock att man kan må alldeles utmärkt med mindre kroppsfett, jag har själv runt 12 % (uppmätt på gym med bioimpedansvåg, men de är ju inte helt exakta) och jag mår hur bra som helst :)

• lizard

oj, bytte visst signatur mitt i alltihop :) har två konton av nån anledning så det blir lite slumvis, sorry /K98roli

• Vilda_

Är du rund upptill eller nedtill? Om det är en impedansvåg du använt så är det omöjligt att få en riktigt värde för hela kroppen då en man står på bara läser underkroppen och en man håller i bara läser överkroppen. Om man använder en sån våg är det bara för att ha en riktmärke att arbeta från. tex kanske vågen visar 11,5 men i verklighetet kanske du ligger på 20. Vill du gå ner i fettvikt är det då 11,5 du har som utgångssiffra (trots att det inte stämmer med verkligheten). När du sedan tappat några kilo på vanliga vågen kan du kolla om det är fett (då ska du ha lägre än 11,5) eller om du tappat ngt annat.

Förövrigt behöver du inte tänka på vikten!!!!! Ät bra mat och motionera så löser det sig av sig självt.

• shalimar

Måste bara inflika... det där med 8,5 i BMI, är du säker på att det stämmer??? Jag tror att någon sa att man inte kan komma under 9 utan att dö... när jag var som sjukast vägde jag 27 kg (BMI 9,6) och då hade jag inte många hekton att spela på....

Svar på tråden Låg fettprocent, svårt att gå ner i vikt?