• Lapinette

Vad gäller vid giftemål?

Sitter här och får frågan om vad det är som gäller vid giftemål dvs rent ekonomiskt? Om man inte skriver något avtal är ALLT gemensamt eller är ALLT gemensamt som man fr o m den dagen (bröllopet) införskaffar tillsammans? Ska nämligen gifta mig med en fransman och där skriver man avtal innan vigseln och det finns flera olika varianter. Har nu därför börjat prata om vad det är som gäller i Sverige och jag blev osäker. Någon som vet och kan förklara?

• Svar på tråden Vad gäller vid giftemål?
  • Shakti

Allt är gemensamt även det du hade innan vigseln.

• anne på grönkulla

Jag är inte säker på om det är så enkelt. Jag tror, men råder dig egentligen att kolla med en jurist, t ex via din bank, att allt ingår i en bodelning - om man inte avtalar bort det genom ett äktenskapsförord. Däremot är fortfarande dina bankkonton dina, tex.

• Lapinette

Så det verkar inte helt klart? Blev själv fundersam när vi började diskutera saken.

• Victory

Så här har jag för mig att det är:

När man gifter sig så är mina ägodelar fortfarande mina och hans saker tillhör honom. Det händer inget med det man äger bara för att man gifter sig. Skulle man däremot skilja sig och göra en bodelning så ska all egendom som inte är enskild egendom ingå i bodelningen och delas lika, och då kan man ju säga att "allt mitt är ditt". Men det är ju bara värdet av sakerna man delar, sen kan man ju välja att fördela sakerna så att man får det som ursprungligen var ens eget. Om det däremot är väldigt stor skillnad på värdet av det man ägen (en är pank, en är rik) så får ju den med mer tillgångar ge till den andra. Tänk på att skulder ska räknas av, så om den ena har en skuld så är den ju "fattigare" = mindre att bidra med till det gemensamma och den utan skulder får ge mer.

Vill man göra egendom till enskild kan man göra det t.ex. genom ett äktenskapsförord. Den egendomen ska då inte ingå i bodelningen.

Hoppas du förstod något av det där, jag reserverar mig mot eventuella fel, har inte lagboken framför mig utan tar bara ur minnet! Dessutom är jag inte jurist!

• anne på grönkulla

Jo, så tänkte jag också - även om jag inte var nåt bra på att förklara!

Men igen - vill ni skriva papper på det (eller bara få bekräftat att det inte behövs) så hör med en jurist på banken. De brukara vara bra på familjerätt och då vet man att man avtalar om det man faktiskt vill. Om man nu känner att man behöver skriva avtal (men om det är praxis i frankrike så vill ni kanske det tänkte jag).

• Victory

Ja, jag skulle förstås också råda er att söka hjälp av en jurist som kan det där och så att det verkligen blir rätt!

• Lapinette

Troligen skriver vi inget avtal då vi båda går in i förhållandet på väldigt lika baser men eftersom vi började diskutera det hela så kom jag själv underfund med att jag inte var så säker på vad som gäller. Har skickat iväg en fråga till min bank. Vi får se vad de säger.

• Fröken Snurp

Bra förklarat, Victory! I stora drag är det så det funkar (är utbildad jurist). OM ni ska skriva ngt er sinsemellan bör ni absolut kontakta en jurist så allt blir rätt, särskilt när det finns utlandsanknytning (beroende på var ni bor, medborgaskap etc kan det bli aktuellt för er att ta ställning till vilket lands lagar som gälla er egendom vid en ev bodelning ).

• Lapinette

Åhhhh Fröken Snurp kan du ta allt igen så jag verkligen förstår.

När vi väl har gift oss är allt mitt hans och tvärtom?! Även kontona på banken, min gamla säng osv. Väljer vi en dag att gå skilda vägar så ska ALLT delas mellan oss även de tillgångar jag hade innan giftemål.

Vi kommer att gifta oss i Sverige där jag är skriven. Han är fortfarande skriven i Frankrike (jag bor halvtid i Frankrike).

• Shakti

Jag fattar det så här. Medan ni är gifta är dina konton dina, han har ingen rätt att ta ut pengar från dem. Men om ni skiljer er ska allt ni äger räknas in, alltså värderas och så ska ni få saker som är värda lika mycket.

Svar på tråden Vad gäller vid giftemål?