Så här har jag för mig att det är:
När man gifter sig så är mina ägodelar fortfarande mina och hans saker tillhör honom. Det händer inget med det man äger bara för att man gifter sig. Skulle man däremot skilja sig och göra en bodelning så ska all egendom som inte är enskild egendom ingå i bodelningen och delas lika, och då kan man ju säga att "allt mitt är ditt". Men det är ju bara värdet av sakerna man delar, sen kan man ju välja att fördela sakerna så att man får det som ursprungligen var ens eget. Om det däremot är väldigt stor skillnad på värdet av det man ägen (en är pank, en är rik) så får ju den med mer tillgångar ge till den andra. Tänk på att skulder ska räknas av, så om den ena har en skuld så är den ju "fattigare" = mindre att bidra med till det gemensamma och den utan skulder får ge mer.
Vill man göra egendom till enskild kan man göra det t.ex. genom ett äktenskapsförord. Den egendomen ska då inte ingå i bodelningen.
Hoppas du förstod något av det där, jag reserverar mig mot eventuella fel, har inte lagboken framför mig utan tar bara ur minnet! Dessutom är jag inte jurist!