• Pink Lady

Problem med tamponger...

Hejhej

Jag har märkt på senaste tiden (kan ha med byta av ppiller att göra) att jag har problem att använda tampong vid mens. Det skaver och gör ont både vid införning och utagning...inte hela tiden, men allt för mycket för att det ska vara ok. Det har även gjort det jobbigt att ha sex under mensen, det gör ont och jag blir rädd att jag förstör något.

Jag vill helst inte använda binda för det känns inte så fräscht. Hörde ngt om menskopp, men även de känns lite ofräsht? Eller?

Någon annan som också har problem, hur lösa?

• Svar på tråden Problem med tamponger...
  • Pink Lady

Är värt att testa...tack!

• strikeapose

Köp dusch-o-bad-olja på apoteket o "smörj in" tampongen före införandet, känns mkt bättre tycker jag. Eller prova "Ellen", som oxå finns på apoteket. Tamponger som är behandlade för att vara skonsamma.

• Lilla spöket Laban

Jag har också de problemen med tamponger. Trots att jag använder ministorleken är de halvtorra när jag tar ut dem efter uppåt åtta timmar (längre än så vågar jag inte ha dem). Och det gör då jätteont att sätta i en ny. Jag fick tipset att smörja dem med vaselin och det gör det lättare att sätta in och ta ut dem. Men det är ganska meckigt och kletigt. Nu har jag köpt en menskopp som jag inte testat än, men jag hoppas på att det passar mig.

Jag tänkte också från början att det skulle vara ofräscht med en menskopp. Men vanliga tamponger är ju inte så fräscha de heller.

Vet att det ska finnas något pessarliknande mensskydd också (iaf i USA) som samlar upp mensen. Har inte sett det i Sverige än dock.

• Ei saa peitää

Jag tycker det var så synd att de gjorde om ob fleur för den var så bra innan med den glatta ytan. Förstår inte alls varför de gjorde om dem när de bara blev sämre.

• Ellte

Jag kan inte heller ha tamponger, vilket beror på att jag inte har så riklig mens. Det blir helt enkelt för torrt och gör svinont när den ska ut. Det känns dock inte som nåt problem...vad är det som är ofräscht med bindor? :?

• Rugbytjej

Använd menskopp!! Kan verkligen rekommenderas. Jag har äntligen lärt mig hur man sätter in den rätt, så att den inte läcker, och det är så skönt. Sparar massa pengar, hälsosamt för underlivet och man sover hela nätterna utan problem och går runt hela dagarna utan en tanke på att man har mens. Särskilt nu i och med att jag har längre mensperioder med kopparspiral så är det perfekt med menskopp, det stör inte bakteriefloran i underlivet. Testa!

Svar på tråden Problem med tamponger...