• Xena

Hjälp mot uppblåst mage ??

Hej,

Tänkte se om någon vet något naturmedel eller liknande mot uppblåst, hård mage?

//Xena

• Svar på tråden Hjälp mot uppblåst mage ??
  • M.G

Psyllium skal (fibrer) är outstanding.
    Gaserna kan ju bero på så´nt du stoppar i dig, ja det beror ju förståss den tröga magen också på. Gaserna kan tex. komma från för mycket sockerätande. Var noga att tugga maten noga.

Om du äter Psyllium, var då noga med att dricka mycket vatten annars blir det motsatt effekt. Drick mycket (ca 2-3 liter) vatten över huvudtaget.

• Xena

Fler som har tips?

Någon som dricker Provivas drycker, hjälper de?

• M.G

Proviva är säkert bra, men innehåller inte det socker också?
    Det bästa är nog att äta Lactobakterie tabletter.

• Brunkullan

Jag har haft samma problem, i många, många år! Men när jag slutade äta snabba kolhydrater, d v s vitt bröd, vit pasta, vitt ris och potatis (äter fullkornvarianterna i stället) så försvann min uppblåsta mage!! Det känns helt underbart att slippa den, och så har det varit i ett år nu!!

• M.G

Xena - Du kan även prova att ara utan mjölk någon vecka. Det är väldigt vanligt att man blir uppblåst av det.
    Du behöver inte vara Laktos intollerant utan bara känslig.

• bc.svenk

Hejsan...det kan också vara något medicinskt,inte för att skrämma upp de,men jag har uppblåst mage och fick veta efter ultaljud att det var en tarm infektion på tunntarmen...Fick då cortison som funkade bra

• pasadena

Sen jag började äta enligt GI-modellen har alla mina gaser och uppkördhet upphört! Kan verkligen rekommenderas!

Svar på tråden Hjälp mot uppblåst mage ??