Hur ett spinningpass ser ut är väldigt olika från instruktör till instruktör: vissa föredrar många backar (tungt motstånd, lite långsammare tempo) andra föredrar många tempohöjningar (lättare motstånd, snabbare tempo), vissa föredrar mycket stående andra mer sittande. Man kommer in i de olika sakerna som skall göras så avvakta och se vad instruktören gör och gör som henne/honom.
Oavsett vad ni kommer att göra under en viss låt, se till att du har koll på tempot innan du reser dig upp/ökar tempot eller vad det nu är ni skall göra. Detta sker också i takt med musiken så taktkänsla är bra att skaffa sig!
Tänk på att det ofta kan vara jobbigt att ha för lätt motstånd på också, speciellt när man står upp. Ha så mycket motstånd att du känner att du klarar att hålla tempot precis utan att anstränga dig väldigt mycket för att sakta ner/speeda upp fötterna.
Har du lätt för att få ont i ryggen (har jag) kan du ha styret lite högre upp så att du slipper krumbukta ryggen allt för mycket.
Ett psykologiskt knep jag använder mig av är att sätta mig i salen så att jag ser displayen på instruktörens stereo. Då ser jag precis hur långt det är kvar på låten och vet hur jag skall disponera den för att få ut maximal effekt. Kanske lite överkurs för en nybörjare men...
Kläder: Funkar bra med det mesta i träningsklädsväg. Generellt sett blir man ju varmare och svettigare på spinning än av annan träning så luftiga och svala kläder rekommenderas. Har du cykelbyxor med vadderat i baken är det väldigt skönt.
Ibland finns det dock vadderade sadelöverdrag att hyra/låna på träningsstället. Kan vara skönt om man lätt får ont i rumpan (jag får mest ont "där framme" men inte så illa att jag inte kan cykla utan vadderad sadel).
Vad gäller skor är det väldig skillnad att cykla med spinningskor jämfört med vanliga träningsskor så om du bestämmer dig för att fortsätta med spinning rekommenderar jag dig absolut att köpa ett par spinning-/cykelskor. Skillnaden är milsvid. Tills dess fungerar vanliga träningsskor.
Instruktören kommer förmodligen att prata ganska mycket om att dra resp trycka med fötterna. När man cyklar på en vanlig cykel pressar man ju bara ner fötterna (drar man upp fötterna tappar man ju greppet om pedalen). Vid spinning sitter ju fötterna fast och man kan både pressa ner och dra upp. Se till att lära dig den tekniken direkt så får du bäst effekt. Se till att vara avslappnad i fotlederna när du tränar på tekniken, annars riskerar du att få kramp i fötterna.
Lite tips från en spinningtok (som just nu är inne i en lat period, men blev sugen på att köra igång igen nu).