• _lou_

Fundersam..

hmmm. lite fundersam..

För ett par dagar sen satt jag, min sambo och en killkompis till oss på en efterfest och pratade. Alla var väl lite dragna osv. Killkompisen som är singel pratade om att han haft sex med typ över trettio pers bara sen han flyttade hit till vår stad för två år sen. Han kom då hit för att han är bästa kompis med min sambo.
    Sen sa han att han tycker att vi går för snabbt fram, jag och min pojkvän. Att det bara är en unge som fattas. Vi har köpt en ny bil, skaffat hund bor ihop i en lägenhet vi lagt ner pengar på osv. Jag är tjugo år kan jag tillägga och min pojkvän 23. Han sa att vi var tråkiga, att vi kommer ångra oss sen om ett par år för att vi är så seriösa nu, att vi borde vidga våra vyer och inte bara träffa varandra, att vi typ inte har några vänner kvar, att han aldrig får träffa min sambo ensam utan att jag är med. Blev ledsen och gick därifrån. Tycker det var elaka saker att säga, även om alla får tycka vad de vill.

Visst det är sant. Vi är väldigt seriösa, jag är bara tjugo, men vi har varit ihop flera år, så det har egentligen inte gått för snabbt. och vadå? ska man gå på krogen jämt och ha sex med alla man träffar? man kan ju inte ens jämföra det sexet med det man har i en relation. Och den här vännen är den ända vi känner nästan som är singel. Vi träffar oftast andra par, eftersom vi varit ihop sålänge så känner vi ju varandras bästa vänner. och de har ju vid det här laget träffat någon.
    Anledningen till att jag bryr mig om alla de här sakerna som han sa beror på att jag och sambon har bokat resa och ska till afrika om tre veckor där vi funderade på att förlova oss... men hur kul är det när omgivningen reagerar så här? kompisen har bett om ursäkt för det han sa, men vadå, skadan är redan skedd. och även om man säger saker på fyllan så ligger det ju oftast sanning i det... Ville bara skriva av mig...

• Svar på tråden Fundersam..
  • Valli

Din kompis har rätt i att det kan va svårt att träffa sin gamle polare ensam - det är ju jättevanligt att bara för att man är ett par så ska båda vara med jämt. DET är viktigt, tror jag, att man försöker skilja på sig ibland. Man bör träffa sina vänner på tu man hand - de har ju valt vännen, inte vännens flickvän.

Men en annan sak har har helt fel i: Ni lever det liv ni vill leva och det har han inget med att göra. Kanske blir det så om ett par år att ni går isär och sexar runt på krogen. Kanske blir det så att ni håller ihop för alltid och är jättelyckliga.

Man kan ju inte tvinga fram den där "leva-livet"-attiyden bara för att man "ska". Kör ni ert race och se vad som händer. Men kanske har han en poäng: Vad hände med hans polare? Varför fick han en flickvän på köpet?

• _lou_

jo, det håller jag med om. det är ju skillnad att träffa sin kompis utan att ha med den peronens respektive. men det har blivit lite så eftersom min sambo och jag ver de enda peronerna han kände här när han flyttade hit och sen har det liksom rullat på.. jag är ju bra kompis med honom med liksom och han med mig, men grabbsnacket är ju annorlunda om en tjej är med.

• Galore

Strunta i honom och låt inte det här smolka er planerade förlovning! Var kära, lyckliga och trivs med ert liv. Ni är unga men sålänge ni har en hälsosam relation och ger varann frihet, samt vårdar era respektive vänner så kommer det gå bra! Han är säkert bara lite avundsjuk eller orolig att bli utanför.

• Texas

Kanske känner sig den här killkompisen lite ensam. Om han är relativt nyinflyttad kanske han inte känner så många ännu. Kanske är han också lite avis på det ni har. Att ni har varandra och har hittat den stora kärleken. Han verkar ha dejtat en massa utan att det blir något. Kanske är han rädd att han aldrig kommer att hitta den kärleken ni redan har funnit. Förmodligen är han också skraj för att mista sin bästa vän. Att ni ska gifta er och skaffa barn och leva helt olika liv och att han inte längre ska ha något gemensamt kvar med sin bästis.

• confetti

Jag tror också att din sambos kompis egentligen är lite avundsjuk på er och är rädd att han aldrig ska hitta någon att bli kär i och flytta ihop med.

Det var bra att han bad om ursäkt för jag hade nog också blivit lite ledsen och arg. Han ska inte lägga sig i hur ni vill leva ert liv. Frågan är snarare vad du och din pojkvän tycker? Tvivlar ni på att ni ska förlova er eller vill ni verkligen göra det?

Prata med varandra om hur ni känner så löser det sig nog. Prata, prata, prata är det bästa. (och ibland lite härligt sex hehe) :)

• _lou_

tack alla som svarat... skönt att höra andras reflektioner.. min sambo och jag pratade om det. han tyckte att kompisen uttryckte sig klumpigt men bryr sig inte så mycket om det som jag gör.. han tycker det är lugnt nu eftersom kompisen faktiskt bad om ursäkt till oss båda.. och man ska ju inte vara långsint men inte kul när någon dömer ut hela ens livsstil... ja, ni fattar. tack igen!

Svar på tråden Fundersam..