• sam81

Alternativ P-piller

Hej,

Jag använder nu p-pillret yasmin, och har innan provat ett antal olika sorter men jag får alltid så torra slemhinnor och noll sexlust. Är så trött på att byta piller hela tiden. Är det någon som vet ett alternativ till p-piller. Jag kan inte tänka mej spiral.
    Har läst om persona som är nån slags dator som tar ut ens säkra perioder. Är det nån som har provat denna?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Alternativ P-piller
  • soffan80

håller med har bytt flera gånger har haft problem med alla, nu efter 8 års ätande måste jag byta preventivmedel...

• Cecilia J

Jag har en p-ring (NuvaRing) som fungerar som p-piller, inne i 3 veckor och sedan ute i en. Den kan ge lite mera flytningar (som biverkning) vilket jag upplever som bra då jag också var torr innan.

Ska dock diskutera med min gyn om kopparspiral vid nästa tid. Skulle vilja bli av med hormonerna helt.

• Sweetchili

Jag har använt persona och det var jättebra för mig. Naturligt, ofarligt, ett bra sätt att lära känna sin kropp väl och det fungerade utan problem hela tiden. Nu är jag gravid och den fungerade ju även vid bebistillverkningen för att se när ägglossningen var. Det enda som är viktigt är att man har regelbunden mens för att det ska fungera. Min kille tyckte det var kul också, han kollade alltid om det var röd eller grön dag

• Chokladtårtan

Varför kan du inte tänka dig spiral?

• sam81

Att jag inte kan tänka mej spiral beror på att jag tycker det känns avskräckande att ha ett främmande föremål i mej. Mår dåligt av bara tanken...

Jag tror jag ska prova persona. Är lite osäker på hur säker den är bara eftersom vi inte har några planer på att skaffa barn inom den närmaste tiden.

• Chokladtårtan

Okej, spiral känns ju inte.

Jag tänkte så innan, att det var otäckt, ville aldrig ha en spiral. Men sen så började jag tänka på fördelarna. Inga hormoner, den sitter där hela tiden.

Kanske fundera över det igen?

• Pråppen

Chokladtårtan:

Jag funderar på kopparspiral, men jag är lite tveksam pga att jag har hört så mycket om att mensen kan bli riklig. Jag har inte haft "riktig" mens på 16 år (p-piller och p-stav under tiden) men innan så blödde jag som en stucken gris, hade mens i ca 10 dagar åt gången.... Har du märkt något av det? Det är väl givetvis individuellt, men det är kul att höra från någon som använder det!

• frujohn

Jag har haft koppar spiral.. Tyvärr så fick jag MYCKET ökade blödningar.. Strax innan jag tog ut den, så hade jag mens 14-19 dagar i sträck, uppehåll i 9-10 dagar och blödde igen i 14-19 dagar. Har en väninna som haft samma problem. Lycka till!!!

• soffan80

Sweetchili :
    är persona krånligt ?

Svar på tråden Alternativ P-piller