• ak76

Hjälp! Vilket ska jag välja?

Stressad småbarnsmamma med kvällsarbetande M2B, behöver hjälp att välja träningsredskap för hemmabruk!

Har provat roddmaskin någon gång, gillar det och tycker det är rätt ok. Har förstått att det ger en bra allsidig träning.

Har inte provat cross-trainer, men har hört mycket positivt.

Ska användas hemma framför tv:n typ...

Vilket är bäst?

• Svar på tråden Hjälp! Vilket ska jag välja?
  • Lippi

Inget slår en motionscykel.

*Hyfsat billig i inköp

*Man kan välja tempo och motstånd helt själv.

*Tystgående, så man hör TV:n

*Finns med roliga finneser, så som kaloriräknare.
    (Detta gör träningen roligare)

*Ger airobisk träning. Vilket är bäst för att bränna fett.

• ak76

Ok, Lippi,

Det blev som du ordinerade
    En träningscykel av modell nyare står nu hemma i tv-rummet sedan igår (lånat den ett tag för att se om jag gillar det...)
    Cyklade min första mil i går kväll och ska försöka med 1 mil om dagen...

Kram,

• Lippi

Kul!

Hoppas att du gillar det. Att cykla är faktiskt inte så farligt ansträngande, om man jämför med den otroligt positiva verkan det får på kroppen. Ganska snabbt märker man att man kan höja motståndet och tempot.

Jag hoppas verkligen att du fasnar för det och tycker det är roligt. Motion är så mycket lättare om man tycker det är roligt.

• Ålin

Jag skulle rekommendera en crosstrainer, de har samma fördelar som en cykel fast tränar hela kroppen eftersom man rör armarna också. Jag tycker också att de är "roligare", men det är ju individuellt, förstås!

• pickolina

Crosstrainer är som sagt mer allsidig träning, vilket bara är positivt. Tar oftast lite större plats däremot.

-Tänk på att testa apparaten innan du köper, vad du än köper, så att den känns stabil, låter lite osv...

• Tillie

Det låter ju jättebra att du fick låna en cykel, då hinner du ju testa lite innan du köper en egen.

• ak76

Ok, 1 och 2 gången -1 mil -helt ok.

Cyklade i går också, men orkade bara 8 km.........så trött.

Hm, får se hur det går i kväll, ska väl vila i bland också

Tycker det är sådär just nu...

• Lippi

Både 1mil och 8km är ju jättebra.

Cykla bara inte för ofta, för då tröttnar du.
    Max varannan dag skulle jag säga.

Hur går det att cykla framför TV:n? Cykeln väsnas inte för mycket väl?

• ia´s

Jag har en träningscykel hemma och använder den så här:

Varje morgon cyklar jag i lagom tempo i 30 min (5 min lätt som uppvärmning, 20 min tungt, 5 min lätt som nedvarvning)

Varannan kväll cyklar jag i 1 timme ( 5 min lätt som uppvärmning, 50 min tungt, 5 min lätt som nedvarvning)

Morgoncyklingen är den mest effektiva, men de är så skönt efter kvällcyklingen...man känner sig nöjd sas...

Å på 1 vecka blir det 7,5 timme som jag cyklar (genomsnitt)

GLÖM INTE Å STRETCHA ORDENLIGT EFTERÅT!!!!!!

• ak76

ia's, du är ju en riktig hurtbulle ju!

Nej - på morgonen går bara inte, jag stressar som en galning ändå för att få mig och min 1,5 årig till dagis och jobb i tid *ler*

Det får nog bli varannan kväll då, verkar mest logiskt. Som det är nu så tar 1 mil ca 20-25 min. Att cykla en timma känns som att jämföra med Mount Everest!

Och *vips* så har jag ätit lite choklad nu också....hm.

• ak76

Söta ni är som här *här* och peppar...

• ak76

Oh förresten - framför TV:n funkar utmärkt, cykeln är jättetyst! :)

• jakthustru

jag håller med de som föreslår crossen. Kör uppvärmning på den när jag styrketränar och det är faktiskt jätteroligt och mycket enklare än att cykla, och det kan man ju göra ute till våren, men att crossa rundor blir svårt =) Men prova en cross, det är toppen, och i och med att man står kan man variera träningen mer (böjer du på benen tränar den fruktansvärt hårt på ben och mage tex)

Svar på tråden Hjälp! Vilket ska jag välja?