• Bobou

Någon fler som inte vill gå ner i vikt, men strama till figuren lite?

Hej!

Det finns ganska många bantningstrådar här på BT, men det här är inte en av dem! Det här är tråden för dig som vill ligga kvar på ungefär samma vikt (eller upp eller ner något enstaka kilo), men bli lite starkare och fastare i kroppen!

Under hösten har jag inte tränat så bra, så jag känner mig lite plufsigare än vanligt och skulle vilja "shape up" lite grann. Jag vill få tillbaka linjerna på magen jag hade i våras, plus gärna lite extra arm-, rygg- och bröstmsukler. Vilka är med mig?

(Kan tillägga att jag som alla ni andra har mycket annat som pågår, så jag har inte möjlighet att låta träningen styra allt i mitt liv - ingen träningsnarkoman med andra ord.)

• Svar på tråden Någon fler som inte vill gå ner i vikt, men strama till figuren lite?
  • Kookie

Samma här!!
    I förhoppning om att ändra på det började jag i augusti träna Aerobox och det är superkul!! Den enda träningen jag faktiskt gillar.
    Tränar nu 3ggr/vecka, och hade hoppats på att se någon skillnad nu så här efter nästan 6 månader. Men nej...
    Känner mig förvisso starkare på träningen, men än syns det inte. Behöver nog mer konditionsträning tror jag, för att förbränna det där extra lagret utanpå musklerna!
    Vad och hur ofta tränar du?
    Lägger du om kosten också? Det gör nämligen inte jag, inte särskilt mycket i alla fall (äter väl rätt normalt, med lite extra gott på helgerna..! )

• Bobou

Åh, vad roligt att det är någon fler som jobbar mot samma mål!

Vi kanske är lite lika du och jag, jag har också haft svårt att hitta träning som jag tycker om men jag har fastnat för karate. Den klubb jag tränar i nu har jag dock börjat tvivla lite på, så jag ska ge den en sista rejäl chans under våren och sedan får jag se!

Jag försöker träna karate 3 gånger i veckan, men ganska ofta missar jag tyvärr träningen eftersom de ligger på fasta tider som inte alltid går att kombinera med skolan. Jag ska försöka köra lite i kvartersgymmet nu under våren också, men jag har inte råd med både karate och gymkort. Går du på gym, utöver Aeroboxen, och vad är egentligen Aerobox?

Nej, jag har aldrig idats anpassa maten efter träningen... det är så mycket annat man måste tänka på ju, tid och pengar bland annat! Men just nu testar jag att vara utan socker och vitt mjöl. (Men det är klart, fest är fest.) Det är dock inte för träningens skull utan faktiskt för att jag har varit på så dåligt humör under hösten. Jag tänkte att jag kanske blir mindre irriterad om jag stabiliserar blodsockernivån lite. (Egentligen tror jag inte det blir så stor skillnad, jag åt inte särskilt mycket socker eller vitt mjöl förut heller, men man kan ju testa...)

• Kookie

Hej hej!
    Vart bor du någonstans?
    Jag har också varit nyfiken på karate/judo eller någon liknande "kampsport" (eller vad det nu klassas som). Nackdelen att träna något sådant, precis som Aeroboxen är ju att det är fasta träningstider. Men jag har försökt träna ensam på gym förut och det bara gååååår inte! Jag går dit 3-4 gånger, sen är jag trött på det.

Aerobox är träning i grupp med ledare. Vi använder boxhandskar och tränar i par. Sen använder vi även gummiband, hantlar och gör en del kondition/situps/armhävningar osv.
    Det är en otroligt allsidig träning där man verkligen går igenom hela kroppen. Efter ett pass är man helt slut!

Jag tränar inget annat än Aeroboxen. Har precis som du, inte råd att köpa ett gymkort också. Har tänkt försöka ut och springa till våren för att försöka förbränna det där yttre lagret med "mjukhet" så att musklerna jag tränar upp nu får en chans att synas!

Jag pluggar också!! 2 år kvar nu på Lärarhögskolan i Stockholm. Vad och vart pluggar du?

//

• Bobou

Jag pluggar till civilingenjör i Uppsala, också två år kvar (fast jag tror jag kommer att läsa lite mer också).

Jag gillar kampsport av samma anledning som du gillar Aerobox. Något som är bra också med kampsport är att man graderar och får ett intyg på att man verkligen gör framsteg. För att få gradera måste man ha tränat ett visst antal pass, vilket är en bra motivation. Sedan måste man ju såklart hålla en viss nivå också för att klara graderingen. Jag tänkte försöka gradera om ett par veckor, så jag tränar ganska hårt just nu för att klara den.

Förra veckan blev det karate måndag, onsdag, fredag och lördag, samt gym torsdag. Den här veckan har jag kört karate idag och igår, ska träna i morgon och lördag också. Men nu börjar ju den nya terminen så då kommer jag absolut inte att ha tid att träna så ofta...

• Bobou

Kookie, hur har det gått för dig?

När terminen kom igång blev det som väntat betydligt mindre träning... Okej, karate ca 3 ggr/vecka går bra, men jag hade ju tänkt att jag skulle masa mig till gymmet också. Har inte gått så bra...

Jag funderar på om jag skulle testa att göra situps och armhävningar varje dag. Har gjort några försök förut men det håller max i ett par veckor. Vad tror du, ska vi pusha varandra till det? (Jag har lite träningsredskap hemma också, hantlar och hopprep mm, som jag aldrig använder. Jag skulle nog behöva lägga upp ett program men jag kommer mig inte riktigt för.)

I övrigt så är jag lite bekymrad över att det inte märks än på kroppen att jag kommit igång med träningen igen - det brukar märkas så snabbt för mig! Jag kanske borde lägga om maten också?

• Kookie

Hej hej!!
    Har haft lite mycket att göra så träningen har hamnat vid sidan av. Går dessutom på mediciner vilket gör att jag väldigt lätt blir yr i huvudet, ingen bra kombination med boxning och snabba rörelser... Så jag har tyvärr fått dra ner på träningen till 1-2ggr/vecka, beroende på dagsform.

Att träna hemma har jag också tänkt på, men precis som du så håller det sig i någon vecka eller två, sen "glömmer" jag bort det...
    Men om vi peppar varandra här så kanske det kan gå!

Angående resultat av träningen så känner jag precis som du. Har ju tränat sedan augusti nu och tycker att det borde märkas mer, men det gör det inte. Jo, jag känner att jag blivit starkare, men det SYNS ju inte!!
    Jag som helst vill slippa lägga om maten alltför radikalt. Jag tror dock att konditionsträning kan vara en del av lösningen. Just nu blir det inte mycket av med det, men när snön försvinner och kylan ger sig av så ska jag nog försöka ge mig ut några gånger i veckan, och då tror jag nog att jag ska se resultaten bättre. Kondition förbränner ju, medan boxen bygger.

Nåja, vi får väl se hur det går. Men önskan är att komma i favoritbyxorna till sommaren! (midjan behöver med andra ord trimmas... )

Ska vi säga armhävningar + situps då, varje dag!? Hopprep o dyl kan jag tyvärr inte företa mig - bor ganska trångt. Men hantlar kanske jag ska införskaffa..!

• Bobou

Usch då, vad jobbigt med dina mediciner... du får passa dig så att du inte råkar skada dig eller någon när ni boxas!

Jag ska också börja jogga igen när det blir lite varmare. Jag tycker att det är ganska trevligt egentligen! Tyvärr är jag astmatiker. Min astma är lindrig generellt sett, men ansträngning i minusgrader is a big no-no...

Japp, nu kör vi lite hemmaträning! Ingen idé att vara överambitiös, situps och armhävningar räcker gott. Om man tränat något annat under dagen kanske det inte spelar så stor roll hur många man gör, men de andra dagarna kan det nog vara smart att skriva upp det, så att man kollar att man ökar succesivt.

Ska köra några nu på en gång!

• AnnaZ

Jag har ungefär samma mål som ni, väger 54 så jag behöver eg inte gå ner, men det skulle vara så kul att kunna se musklerna under det lilla fettlaget som envist hänger sig kvar ;)

Jag tror dock att vad som är fel är att man inte äter rätt. Tror man måste träna _super_ mycket om man inte samtidigt lägger om kosten, för att få resultat.
    Sen så är varken karate, aerobox, eller det som jag tränar (aikido, också i Uppsala!) speciellt fettförbrännande.
    Så jag tror man måste köra nåt sådant pass (morgonpromenader?) och/eller lägga om kosten något för att få bort det sista lilla :)

• Bobou

AnnaZ:

Då antar jag att du tränar i Budohuset som jag? Vi har säkert setts i omklädningsrummet...

Jag är ju inte intresserad av att bränna någon större mängd fett, men jag cyklar varje dag och tränar ju. Tror du inte att man kan bli bara en aning slankare av det? Om jag ville gå ner i vikt skulle jag absolut fundera på morgonprommisar.

• AnnaZ

Nope, tränar i Uppsala budoklubb. :) Jag tror dock att för att se musklerna man (förhoppningsvis) skaffat sig, så måste man ta bort allt fett som ligger ovanpå. Ligger ju och skymmer alla snygga muskler ;)

Svar på tråden Någon fler som inte vill gå ner i vikt, men strama till figuren lite?