• antis

Kopparspiral någon mer???

Nä nu jäklar blir det inget mer p-piller knaprande.

Med mina p-piller får jag visserligen mycket finare hy (desolett) nu än utan dom men blir också ilsk som ett bi och superkort stubin- inte så kul alls. Dessutom av någon anledning väldigt bossig inte vidare trevligt i alla lägen.

Så nu ska det bli kopparspiral och det verkarva kanon eller???

Har ju inte vidare mycket mensvärk annars ska ju de va en biverkning, någon som sitter på mer information. Och dessutom har det ju används så otroligt länge på kvinnor innan det "smidiga" p-pillret kom så man har ju under lång tid en säker biverkningshistoria, till skillnad från p-piller som verkar göra så många depremerade.

Ska dessutom se om inte lusten kommer öka igen till som innan detta ätande

Någon som har kopparspiral som kan pepa mig alt. förvarna??

Tacksam

• Svar på tråden Kopparspiral någon mer???
  • Rugbytjej

Jag har kopparspiral. Funkar kanon! Mensvärk hade jag knappt innan, har mer nu, men inte så att det stör något vidare. En stor nackdel är att mensen håller på i ca två veckor mot 5 dagar innan (detta är dock mycket individuellt). Jag blöder dock inte floder, utan det är tre-fyra dagar med vanlig, kraftig blödning, och resten småblödningar. Använder även menskopp för att slippa förstöra balansfloran i underlivet.

Testa kopparspiral! funkar för vissa, funkar inte för andra. Lycka till!

• Tess**

Har haft min kopparspiral i 2 år nu och är SUPER nöjd!
    Åt tidigare p-piller och besvärades också av dåligt humör och framför allt svamp var och varannan månad. Nu har jag inte haft det en enda gång sedan spiralen. Mensvärk hade jag mer innan spiralen och blöder ca 6 dgr, var av 2 ganska mycket men helt ok.
    Tycker absolut att du ska testa, går ju alltid att ta ut.

• Imperia

Jag har kopparspiral och jag trivs utmärkt med den. Hade innan väldiga problem med mensvärk vilket nu försvunnit helt. Blöder en aning mer men det är inte anmärkningsvärt.
    Bara positiva erfarenheter utav den.

• Piloten

Jag tycker också att du ska prova. Jag bytte av samma anledning som du,och humöret blir faktiskt bättre. Vi har inte bråkat (jag o sambon) på väldigt länge, och jag har inte gråtit en enda gång sen jag slutade med p-piller(ett halvår sen). Förut var jag väldigt känslig och gråtmild, och det är skitskönt att slippa det! Sexlusten ökade markant i början, nu börjar det jämna ut sig. Nackdelar: Det gjorde ont att sätta in den, jag tappar väldigt mycket hår, jag har fått en massa finnar i ansiktet och på kroppen, och mer mens. Trots detta tänker jag fortsätta med den ett tag till. Jag är inte det minsta sugen på att återgå till p-piller.

• Swing

Jag kan inte äta p-piller. Är 44 och har haft kopparspiraler sen jag fyllde 16 och har avverkat ett antal. Avbrott för 2 barn vid 28 & 30 års ålder. Kan vara knepigt att sätta in om man inte fött barn och nån gång vid byte fick jag ringa runt innan jag hittade en gyn som ville göra det (Socialstyrelsen rekommenderade då inte spiral till de som inte fött barn, och det är väl i princip likadant nu, inget förstahandsval alltså . Kopparspiral har passat mig perfekt och det är så sköönt att slippa tänka på p-medel, den finns ju alltid där. Lycka till!

• Olise

att du fått mycket possetiva svar. för mig var det mer mens, mycket flytningar Detta låter äckligt men det var mycket slem flytningar ganska ofta som jag inte stog ut med och lite mensverk. bytte till p piller men har varit deprimerad nu i ett halvår och trott att jag varit galen. det var samma hormoner i dem som i hormonspiral. tur att man inte kasta ut 1000 spänn på en sådan. så nu går jag utan något och vet inte vad jag ska hitta på???

• Bröllopstokiig

Hejsan!

Jag använde en hormonspiral (Levonova) i ca. 4 månader efter min andra abort. Det var inte alls hälsosamt för mig, jag blev fruktansvärd att leva med. Blev aggresiv och hade väldigt kort stubin. Känner också igen "boss"-beteendet.

Jag bytte till kopparspiral, och han nu haft den i ca. 1 år. För mig fungerar den jättebra. Den enda biverkning det ger är ju rikligare blödningar, men det säger ju oftast barnmorskan eller gynekologen INNAN man bestämmer sig. Om inte rikligare blödningar är ett problem för dig, så tycker jag helt klart att du ska satsa på det.

Lyck till!

Svar på tråden Kopparspiral någon mer???