• Bride this summer

Budget på 10 000

Hej!

Ny här och ny i planeringsstadiet

Måste fråga er här inne som kanske vet lite mer än jag!

Vi har lite funderingar på ett mycket enkelt bröllop i sommar. Kort förklaring:
    Boglig vigsel, antagligen utomhus. Vi vill ha det enkelt och kommer inte att ha en fest. Kommer som planerna ser ut nu så blir det en fikabuffé som vi bjuder på.

Vi kommer inte att ha ngn lokalkostnad. Kläderna kommer inte att vara dyra, enkelt och mer somrigt än bröllopskänsla om ni förstår hur jag menar. Allt vi bjuder på är hembakat, så även tårtan. Champange och likör köper vi i Tyskland.
    Har inte tänkt hyra in en fotograf utan väljer att "anlita" vänner.
    Har vänner som kan fixa smink och hår billigt.
    Blommor har vi tänkt ta det som naturen bjuder på och möjligen köpa en brudbukett.
    Ringen är väl det som kommer att kosta

Budget på 10 000, är det en fantasisumma?

Ni andra som vill hålla ner kostnaderna hur resonerar ni?
    Hur mycket har ni tänkt lägga på var post?

Alla råd och ideér tar jag tacksam emot. Vill gärna höra hur ni planerar och resonerar!

Tack!

Jo det blir nog i så fall av den 8 juli

• Svar på tråden Budget på 10 000
  • Brunkullan

Det kan kanske gå, men jag skulle tippa på lite mer.....

Jag räknade ut ikväll, att kostaden för endast mig själv, kommer att bli 15.000 kr!!!

Då har vi ett mellanbröllop, skulle man kunna säga, där vi har en del billiga moment, och en del dyra.

• Januari2006

Jag tror inte att det är nån fantasisumma, vi klarade oss på ca 10.000kr med klänning, ring, tårta, brudbukett, hyra av min mans kläder, fotograf m.m

• Bride this summer

en summa på 15 000 på bara mig är inte aktuellt här!

Kan tänka mig att max lägga 2000 på kläder till mig men då vill jag inte ha en brudklänning i den meningen så det underlättar. Vill "bara" vara fint klädd i vitt eller annan ljus färg.

Ring kommer inte att kosta över 2000 kan jag gissa.

Januari2006: Hur hade ni fördelat pengarna, vilka poster slukade mest och minst? Nyfiken!

• so_in_love

Bride this summer : Köp klänning (du kan välja en enklare modell) av China-Ekt på Ebay! ca 800,- MED FRAKTEN INRÄKNAT!

• HanOchJag

Tror inte heller att det är en fantasisumma. kommer nog att fungera utmärkt bra Vi kommer att ha ett mellan"stort" bröllop med 70-80 pers middag, champange hela köret.Och vi räknar med att det kommer att gå på ca 40 000kr.
    Så jag tror det kommer bli suveränt

• brud2006

Vi kommer också att ha en budget på ca 10000:- och jag tror att vi kommer att klara det.
    Vi kommer att ha 35 gäster och bjuda på kallbuffé. Jag har, som många andra här på BT, beställt min klänning via ebay och fick den uppsydd i Kina för ca 600:-.
    Så visst kan ni klara er på den budgeten, bara man är beredd på att göra en hel del själv så kommer det att fungera alldeles utmärkt..
    Ni kommer garanterat få en undebar dag....=)

• morsian-brud

brud 2006:

Hur fick du din klänning f Kina?alltså vart fick du kontakten??Jag e väldigt sugen att göra mitt där!

Om budjetten..vi önskar oss att klara med 40 000kr, känns tajt!vi kommer att ha ca 80gäster o buffe!

• Anemon

brud2006
    Vad ska ni ha för maträtter i er kallbuffe? Lagar ni själva?

• brud2006

morsian-brud: Jag köpte klänningen via ebay, det var en säljare där från Kina som hade olika klänningsmodeller som han sydde upp efter dina egna mått. En helt underbar klänning var det. Kommer tyvärr inte ihåg vad säljaren hette, men ska försöka ta reda på det. Men det är många här på BT nu som verkar köpa klänningar från en säljare som heter China-ekt på ebay....
    Så hä ser min klänning ut i alla fall: pg.photos.yahoo.com/ph/brud2006/detail&.dnm=2317.jpg&.src=ph

Anemon: Ja vi kommer att laga buffén själva. Lite rätter som vi ska ha är:

- pastasallader
    - grekisk sallad
    - Potatissallad
    - rostbiff
    - kassler
    - Marienerad fläskfilé
    - Chilimarinerad kycklingfilé
    - Kalla såser
    - exotiska frukter
    - dessertostar
    - ostkex m.m

Har säkert glömt en hel del nu, men du kanske fick lite tips i alla fall... =)

• Januari2006

Bride this summer: Det som kostade mest var fotografen faktiskt, klänningen köpte jag på eBay för 1700kr inkl.frakt, ringen(enkel med 3 diamanter) kostade 1700kr hos en mycket bra och billig guldsmed utanför Västerås, min bukett kostade 1300kr och det var väl i dyraste laget men jag ville så gärna ha den. Vi hade tjälknöl och pot.sallad efteråt, vi passade på att köpa kött och lägga i frysen när vi hittade billigt nånstans och pot.salladen beställde vi från en ICA-butik.

• Yllo

Satt i går och räknade lite på budgeten. Hade precis kommit hem från att ha köpt m2b´s kläder. Kom fram till att vi ligger ruggit bra till. Min pappa betalar festen, som blir dyrast då den blir på restaurang med 3 rätters middag och dryck ca 12500 kr, så vår del slutar på ca 10000 kr för allt. Hade räknat från början med ca 40000 kr.

• elliebubban

Det låter helt rimligt. Jag gifte mig i somras och vi spenderade totalt 25 000:-. Då hade vi 70 gäster och bjöd på mat och alkohol till alla.

Så såvida ni inte tänker bjuda jättemånga så låter det som en helt rimlig budget.

Lycka till! :)

Svar på tråden Budget på 10 000