• kissekatt

Kämpa med mig?

Mno och Lippi - jag vill också vara med!
    Har börjat lite lätt för en vecka sen men har liiiite dålig karaktär... det är så svårt när man är bortbjuden och alla andra äter så god mat. Men, men - det är bara att ta nya tag!

Min plan är att börja motionera, iaf 30min per dag, och äta bättre. Jag har börjat att räkna points, 20 per dag får jag äta, en liten stund till iaf. Jag vill gå ner 8-10 kg men har ingen tidsgräns. Det kanske man borde ha? Så att man har ett mer konkret mål? Hmmm...

Ja, i alla fall, jag skulle tycka att det vore jätteroligt att kunna "prata" m er om detta och peppa varandra!

• kissekatt

Kul! Det är skönt att kunna prata m er om det här!

Det som jag upptäckt är att jag inte kan unna mig bara en bit godis, chocklad el liknande. Det är istället allt eller inget som gäller, kan inte bara äta en bit och vara nöjd. Så nu skippar jag sötsaker. Men jag måste vara rätt hård och de första dagarna är jobbiga, sen blir det bättre.

En annan sak som funkar bra för mig är att äta ganska ofta, inte mkt men små mellanmål, tex en apelsin. och detta gör jag innan jag blir hungrig/sugen så jag inte blir sådär jättehungrig - för då äter jag i princip allt jag hittar...

När det gäller motion så har jag börjat gå snabba promenader, ca 30min per dag. OK, det är inte riktigt sant men iaf några gånger i veckan! :) Målet är att gå varje dag!

Ha det så bra så hörs vi snart igen!

• kissekatt

jag äter mkt vegetarisk mat men också fisk och skaldjur. Inget kött. Tycker att protein mättar bra. Sen försöker jag att äta lite enl GI, alltså mörkt bröd, fullkornspasta mm. Och mkt grönsaker och frukt. När jag "lyxar" till det köper jag ibland frysta björnbär eller ngn annan lite roligare frukt. Gillar att äta det i soffan när man kollar på film istället för chips mm.

Hmmm... vad har jag mer för knep? Använder inte smör utan hushållsost (mjukost) på tub, 7%fett. Lättmjölk och magra mjölkprodukter är bra när man vill gå ner i vikt, brukar göra bakpotatis m kesoröra.

Ett jättegott recept är en räkröra jag ofta gör:
    2 dl skalade räkor, 1 msk kesella (1%), 2 tsk lättmajonäs, lite dill och hackad rödlök rörs ihop. Jag brukar servera m sallad, tomat och paprika. Till detta äter jag en bit mörkt bröd, pasta eller bakpotatis. Rekommenderas!

• kissekatt

vet vad du menar Lippi, jag har jättesvårt attt säga nej när någon har ansträngt sig och gjort fika el liknande. Känner mig inte alls stolt över att säga nej. snarare tvärtom speciellt när den andre blir besviken. vet inte vad man ska göra åt det.

När det gäller utseende är jag 170 och väger 72 kg - helst vill jag ner till 62 men jag vet inte om det är möjligt. Jo, möjligt är det naturligtvis men jag vill inte behöva avstå från ALLT för att gå ner till 62 och för att kunna hålla den vikten. Så jag satsar på 65-67, sen får vi se... Och nu har jag ett "tidsmål" också - till den 1 juni ska jag ha nått min nya vikt! Det är nog bra att ha ett sånt mål så att jag inte tänker "jag börjar sen/imorgon/nästa vecka". Det är jag annars expert på, att skjuta fram saker.

• kissekatt

Lippi! Det är precis som du säger, normalvikt och vikt man trivs med är inte samma sak. Jag vet också hur jag ser ut "egentligen" och det är inte så här! Jag vill väga 60kg och vara smal! Alltså SMAL, inte normal. Har alltid haft stora bröst, rumpa och lår - inte helt nöjd över det. Visst är det konstigt, de som har små bröst vill operera sig och jag som har stora (75C el D) vill ha små. Aldrig är man nöjd!

Äh, jag är lite besviken och bitter idag, har precis vägt mig och det har inte hänt något alls! och jag tycker att jag har ätit bra, skriver upp allt varje dag. Plus att jag faktiskt varit ute och promenerat en del. Det är ju inte så att man känner sig motiverad efter det här. Men, inte ge upp! Hur går det för dig?

• kissekatt

Hej på er!
    Måndag idag vilket innebär nya tag! Det är bra för mig det. Var hos svärföräldrarna i helgen och det finns inte mkt som är sämre för min vikt... vi åt och drack jättegott både fredag, lördag och söndag. Men jag har faktiskt varit ute och gått, trots det hemska vädret, massa snö och iskallt! Igår kväll installerade jag ett program på datorn, Hälsovakten, där man fyller i precis allt man äter oh dricker. Man kan ställa in om man vill gå ner, upp ellr behålla sin vikt. Dessutom har programmet koll på vitaminer mm. Vi får se hur det funkar!

ha det gott!

• kissekatt

Hallå brudar!
    Var är ni?! :) Hur går det för er? Som jag berättat innan har jag installerat hälsovakten, det är ju riktigt roligt ju! Hur många kalorier äter du Lippi per dag? Själv fick jag rekommendationen att äta 1270. Kändes jättelite först men det funkar faktiskt bra! Jag räknar ju points egentligen (utan att gåå till VV - har varit m tidigare) men är ju rätt kul att se om man får i sig alla vitaminer mm.

Sen har jag upptäckt att jag blir mkt mer mätt och nöjd om jag äter ngr nötter efter lunch/middag, blir inte sugen igen så snabbt.

Mitt största problem annars är inte att jag är hungrig "på riktigt" utan mer psykiskt hungrig om ni förstår vad jag menar. Jag kan äta bara för att jag är sugen och hungrig "mentalt", inte i magen. Jaja, det kanske låter konstigt...

Vad har ni för tips som underlättar? Hoppas att det går bra för er!

• kissekatt

Hejsan hej!
    Lippi: 790 kcal? Herregud! och jag som tyckte att 1270 var lite... :) (Pssst! Jag ändrade också lite, la på 100 kcal på rekommendationen!)
    Hur ser ni ut? Längd och vikt menar jag?

Mno: har fått programmet av brorsan, vet tyvärr inte var han har fått tag i det. Men kanske går att ladda hem från nätet om man kan tänka sig att vara liiiite olaglig? inte för att jag uppmuntrar till det... hahaha! ;)

Ja, jag vet att nötter är superfeta. Men det ska ju vara nyttigt fett och så läser jag överallt att man måste få i sig fett för att bränna fett. Plus att jag äter ngr stycken bara. Annars är frukt som du Lippi säger jättebra, äter mkt apelsiner just nu. Och jag har upptäckt att moötter (ekologiska är bäst ur smaksynpunkt) är jättegott och sött! Käkar dem hela, då har man ngt att knapra på en stund.

Har ni några jättebra recept att dela m er av? Gärna vegetariska eller fisk/skaldjur då jag inte äter kött. Tycker att det är ganska tråkigt att jämt hitta på nya recept, slut på motivationen!

Fast jag har märkt att det är bra att lägga upp ett matschema för hela veckan, så att man inte behöver handla så ofta och inte behöver fundera så mkt på vad man ska laga för mat.

Bor ni ensamma eller m sambo? jag har sambo men det är alltid jag som tänker ut och lagar maten, dels för att jag vill ha kontroll över maten och dels för att min sambo är usel på att laga mat! Och jag är verkligen inte sugen på att behöva utstå en massa mindre god mat så att han kan träna... :)

Vi hörs! Kram!

• kissekatt

hallå brudar!
    för mig går det inte heller strålande... jag äter jättebra, jag både räknar points och matar in i hälsovakten. men jag går inte ner i vikt?! varför? AAAAAhhhhhhhh! Jag har tom motionerat 30 min varje dag OCH åkt längdskidor. Läste någonstans att resultat inte alltid kommer varje vecka, så jag fortsätter och hoppas att vågen visar bättre siffror nästa gång.

Mno, ge inte upp! imorgon är en ny dag! :)Det är det bästa! Har du programmet nu? Vad var det som inte funka?

Lippi, tack för tipset, jag brukar kolla i tidningen Må Bra, där finns också bra recept.

Kul att du kom hit Kicki73!

• kissekatt

Hej tjejer!
    hur går det för er? själv har jag varit i sthlm på kurs i tre dagar och därmed inte ätit jättebra... men faktiskt inte så illa, käkat bla sushi till middag två kvällar och det är ju rätt nyttigt. Sen har jag shoppat lite grann och gått på stan och det måste ju bränna mkt kalorier!

Jag ska väga mig på fre, då får jag se hur nyttig/onyttig jag har varit! :)Väger mig ofta varje dag men jag har märkt att det kan skilja jättemycket från dag till dag, både upp och ner.

Japp, nu ska jag ut på en liten promenad. Dagens tips är mp3 spelare m talböcker! Jag lyssnar både på böcker och laddar också ner radioprogram från p3. Jättebra!

• kissekatt

Hej Lippi! Jag är här!
    Vad är det som inte funkar? Maten, motionen eller motivationen? själv har jag haft en supertrevlig helg vilket för min del innebär massa god mat, kladdkaka och efterrätter... suck...

jag är jättenogrann under veckorna men sen är det som om alla hämmningar släpper och jag ätar massa onyttigt...

så läget just nu är oförändrat, inte gått ner ngt alls. och jag ska iväg nu till helgen igen, till sthlm, så det lär bli mer god mat... har du ngr bra tips?

• kissekatt

Lippi: vad är du sugen på? sött? godis?

när jag blir sugen försöker jag att göra ngt annat, typ gå ut, äta morot, dricka vatten. Mitt problem är att jag inte kan äta en liten bit chocklad eller ngr få godisar - det är alt el inget som gäller. Alltså har försökt att undvika allt sött. Det tar ngr dagar som är jättejobbiga, sen blir det bättre.

• kissekatt

Sen blir jag helt desperat en tid innan mens, då äter jag verkligen ALLT. skitjobbigt! det problemet har jag inte löst, som tur (?) har jag inte mens så ofta...

kan du inte belöna dig m ngt annat än mat? typ bestämma att när du har varit duktig en vecka så får du en bok, biobesök eller ngt annat du vill ha som belöning.

Tappa inte sugen nu - jag hejjar på dig! :)

• kissekatt

Äter du riktig mat regelbundet? jag blir mkt mer sugen när jag ätit dåligt. måste äta varm lunch och middag, alltså ngt lagat och inte bara mackor el likn. sen tycker jag att jag blir mer mätt längre när jag äter fisk el räkor, alltså ngt proteinrikt.

• kissekatt

vet inte riktigt vilka mer tips jag ska ge dig, jag tror att det gäller att hålla ut. Men, visst är det mkt lättare sagt än gjort. Sista tipset jag precis kom på, när inget annat hjälper dricker jag ett glas varm lättmjölk med oboy. varmt tillfredsställer mig mer än kall oboy.

• kissekatt

Jag håller tummarna för dig! :D

• kissekatt

Hej tjejer!
    Jag är som Lippi lite "snål" när det gäller pulverdieter, för att jag vet att det inte funkar. Har testat nutrilett och dyl men dels så klarar jag inte att enbart äta pulver speciellt länge och dels går jag upp direkt när jag börjar äta vanlig mat.

Nu har jag ju ätit enl VV sen ca 5 veckor, startade på 73kg och vägde mig precis idag - 70,8!

Och då har jag "fuskat" (rätt ordentligt)så gott som varje helg!

OK, det går inte snabbt men det är betydligt skönare än att bara dricka pulversoppor och likn. Jag är mätt varje dag och äter också mkt mer varierande tack vare hälsovakten. Sen undviker jag också snabba kolhydrater, vet inte om det har hjälpt ngt.

Nu blir det frukost och sen promenad i det underbara solskenet!

Kram!

• kissekatt

Fast jag tänker att m VV så ändrar man sina matvanor för alltid, inte bara som en bantning under en viss tid.

Och för att hålla den nya vikten så måste man ju ändra sina matvanor oavsett vilken metod man använder för att gå ner i vikt. Och då väljer jag att göra det direkt och inte vänta.

Men, alla väljer det sätt som funkar för dem, det är ju bra att det finns olika metoder! :)

Jag kämpar på m VV och hälsovakten! Hur går det för dig Lippi? Har du hittat din motivation?

• kissekatt

Hej alla!
    Nu är jag äntligen tillbaka! :) har varit iväg en hel del med jobbet, utan ngn större tillgång till dator.

Tyvärr har tillgången till mat varit stor, för stor. F-n. Har gått upp nästan 1 kg. Hur kan det komma sig att man går upp så snabbt i vikt och att det går så himla segt och långsamt ner?! När man räknar genomsnitt så går jag ner 0,5 kg i veckan. JÄTTELITE JU!

Och så tappar jag motivationen också, jag tänker att om det ändå gått åt skogen så kan jag klämma i mig en till kaka eller mer chips och godis, jag har ju ändå misslyckats... inte bra.

vad gör ni när ni behöver motivation?! Tips snälla!

Svar på tråden Kämpa med mig?