• Mno

Kämpa med mig?

Fram till 1:a april ska jag ha lyckats med att gå ner minst 8 kg!
    Någon som vill hänga på och kämpa med mig å peppa varandra?!?!
    Äta rätt, tipsa varandra om goda men nyttiga maträtter?
    Hur vi ska bränna fett på gymmet, hemma, på jobbet osv?!?!

Kom igen!

KRAM!

• Svar på tråden Kämpa med mig?
  • kissekatt

Kul! Det är skönt att kunna prata m er om det här!

Det som jag upptäckt är att jag inte kan unna mig bara en bit godis, chocklad el liknande. Det är istället allt eller inget som gäller, kan inte bara äta en bit och vara nöjd. Så nu skippar jag sötsaker. Men jag måste vara rätt hård och de första dagarna är jobbiga, sen blir det bättre.

En annan sak som funkar bra för mig är att äta ganska ofta, inte mkt men små mellanmål, tex en apelsin. och detta gör jag innan jag blir hungrig/sugen så jag inte blir sådär jättehungrig - för då äter jag i princip allt jag hittar...

När det gäller motion så har jag börjat gå snabba promenader, ca 30min per dag. OK, det är inte riktigt sant men iaf några gånger i veckan! :) Målet är att gå varje dag!

Ha det så bra så hörs vi snart igen!

• kissekatt

jag äter mkt vegetarisk mat men också fisk och skaldjur. Inget kött. Tycker att protein mättar bra. Sen försöker jag att äta lite enl GI, alltså mörkt bröd, fullkornspasta mm. Och mkt grönsaker och frukt. När jag "lyxar" till det köper jag ibland frysta björnbär eller ngn annan lite roligare frukt. Gillar att äta det i soffan när man kollar på film istället för chips mm.

Hmmm... vad har jag mer för knep? Använder inte smör utan hushållsost (mjukost) på tub, 7%fett. Lättmjölk och magra mjölkprodukter är bra när man vill gå ner i vikt, brukar göra bakpotatis m kesoröra.

Ett jättegott recept är en räkröra jag ofta gör:
    2 dl skalade räkor, 1 msk kesella (1%), 2 tsk lättmajonäs, lite dill och hackad rödlök rörs ihop. Jag brukar servera m sallad, tomat och paprika. Till detta äter jag en bit mörkt bröd, pasta eller bakpotatis. Rekommenderas!

• Lippi

Jag var precis hos min mormor och morfar och fikade. De hade köpt världens största bakelser.

Så besvikna de blev när jag tackade nej!

Och inte känner man sig stolt att man säger nej, när de blir ledsna för det.
    ------------------------------------------

kissekatt

Du och jag verkar ha samma problem med godis. Allt eller inget och sen är det jättejobbigt att bli av med sötsuget igen.

Och det är nog en bra idé det som du gör, att du äter mellanmål innan du blir hungrig/sugen. Då vräker man ju inte i sig.

------------------------------------------

Får man fråga hur ni ser ut? Jag menar mest längd och vikt.

Själv är jag 1.58m och väger nästan 70kg. Räknade ut på genom BMI att jag har minst 11kg övervikt. Mellan 48 och 58kg är normalt för min längd. Jag är ganska muskulös så 48kg ska jag bara glömma men 52kg känns lagom, för då gör det inget om jag går upp några kilo till när man börjar äta mer "normalt".

• kissekatt

vet vad du menar Lippi, jag har jättesvårt attt säga nej när någon har ansträngt sig och gjort fika el liknande. Känner mig inte alls stolt över att säga nej. snarare tvärtom speciellt när den andre blir besviken. vet inte vad man ska göra åt det.

När det gäller utseende är jag 170 och väger 72 kg - helst vill jag ner till 62 men jag vet inte om det är möjligt. Jo, möjligt är det naturligtvis men jag vill inte behöva avstå från ALLT för att gå ner till 62 och för att kunna hålla den vikten. Så jag satsar på 65-67, sen får vi se... Och nu har jag ett "tidsmål" också - till den 1 juni ska jag ha nått min nya vikt! Det är nog bra att ha ett sånt mål så att jag inte tänker "jag börjar sen/imorgon/nästa vecka". Det är jag annars expert på, att skjuta fram saker.

• Lippi

kissekatt

Nu har jag räknat BMI på dig också. Hoppas att du inte tar illa upp för det.

Men det borde du inte. Du har ju bara 3kg till normalvikt. Till skillnad från mina 11kg.

Fast normalvikt och vikt man trivs med är totalt olika saker. Själv måste jag få bort minst 15kg för att se ut som jag tror att jag ser ut. För i mina tankar är jag smal. Det är nog en av anledningarna till att jag har så fruktnsvärt svårt för att banta.

• kissekatt

Lippi! Det är precis som du säger, normalvikt och vikt man trivs med är inte samma sak. Jag vet också hur jag ser ut "egentligen" och det är inte så här! Jag vill väga 60kg och vara smal! Alltså SMAL, inte normal. Har alltid haft stora bröst, rumpa och lår - inte helt nöjd över det. Visst är det konstigt, de som har små bröst vill operera sig och jag som har stora (75C el D) vill ha små. Aldrig är man nöjd!

Äh, jag är lite besviken och bitter idag, har precis vägt mig och det har inte hänt något alls! och jag tycker att jag har ätit bra, skriver upp allt varje dag. Plus att jag faktiskt varit ute och promenerat en del. Det är ju inte så att man känner sig motiverad efter det här. Men, inte ge upp! Hur går det för dig?

• Lippi

kissekatt

Trist med dagar då inte vågen rör sig(neråt vill säga ;) ). Men det brukar ju betyda lugnet före stormen. Kanske går du ner extra imorgon eller i övermorgon. Så brukar det vara för mig.

Jag har inte tappat något nämnvärt på flera dagar. Men idag hade jag lyckats. Så idag har jag gått ner totalt 3,2kg sedan nyår.

Jag ska ut och pulsa i snön sen tänkte jag. Det bränner nog lite extra kalorier.

Var bor ni föresten?

• Mno

Hejsan!

Hur går det för er??
    Ikväll ska vi mysa.. tänkte laga lite taco paj! Mums! Onyttigt?? Näe, mycket sallad till så blir det bra!

Hade tänkt att jag skulle gå ut och gå nu direkt efter jobbet. men det struntar jag i. Vi har lite snöoväder här. Blåser som sjutton å snöar som bara den!!

Jag har tränat och grejjat hela veckan!
    Men har inte vägt mig! Ska göra det på måndag tänkte jag!

Hoppas ni får en bra helg!
    Kram!

• Lippi

Jodå, det går riktigt bra, just nu.

Idag har jag totalt gått ner 3,7kg sedan nyår. Det känns jätteroligt.

Men det är hårt de dagarna då man inte märker någon skillnad. Jag använder mestadels min våg som referens. Den har även fettmätningsfunktion.

Än har jag inte lyckats få bort så mycket att känner det på kläderna.

------------------------------------

Var precis på gymet och styrketränade. Tanken var att jag skulle springa på löpbandet innan, men jag fick gå istället. Hade glömt sportBH!

Man vill ju inte bli smal på bekostnaden av hängbröst!

Mno

Hur går det med din träning? Funkar det trots hostan?

Var rädd om dig!

Svar på tråden Kämpa med mig?