• hally

Smärta i ändtarmen

Hej jag undrar om det är någon som har haft smärtor i ändtarmen vid öppningen samt lite längre in. Det gör fruktansvärt ont och jag är inte ens förstoppad, vad kan det vara, jag är nämligen bara 24 så jag har lite svårt att tro att det är hemorrojder men vet inte???
    Tacksam för svar från dom som tror att dom har det!

• Svar på tråden Smärta i ändtarmen
  • Ellte

Klart man kan ha hemorrojder oavsett ålder... Om det gör fruktansvärt ont och inte går över, gå till en läkare! :)

• Shakti

Det kan absolut vara hemorojder även fast du är 24. Jag är 24 och har haft det flera gånger. Annars kanske du har fått ett sår i tarmöppningen?

• Rubella

Smärta i ändtarmen kan vara en analfissur, dvs en spricka längst ut på ändtarmen. Det brukar göra jätteont när man ska bajsa, men läker oftast ganska fort av sig självt. Om man har mycket ont kan man köpa xylocainsalva receptfritt på apoteket och smörja med innan man ska gå på toaletten. Viktigt också att undvika att man blir förstoppad, då det kan göra att spricker upp igen eller har svårt att läka.
    Hemorrojder gör sällan ont utan är mest besvärliga.
    Hoppas du blir bättre snart!

• Bridezilla K

Jag tror på sprickor. Har själv sådana ibland, och det gör ont så in i... De självläker tack och lov väldigt snabbt.

• CPH

Med tankte på att du har ont lite längre in också så tror jag på hemmorojder, om du tycker det känns jobbigt att gå till doktorn så kan du prova att dricka mycket vatten, äta mycket fibrer och använda Xyloproct (stolpiller & ev. salva). Lycka till! ps. jag fick hemorrojder redan som 20-åring och har till och med opererat bort en som inte ville försvinna av medicinering. För mig blev det värre om jag festade hårt (blev uttorkad).

• abnocto

Det är inte kramp du får? Det kan man få där du beskriver. Men då är det kortvarig smärta och gör jätteont. Tror det bara är tarmen som "fånar" sig och inget farligt.

• Amazonas

Blöder du?
    Har du bara ont när du går på dass?
    Svider det eller värker det mer?
    Hemmorroider kan göra störtont om man har otur. Jag är akutensyrra och vi får ibland in riktigt bredbenta patienter! Sprickor gör ju också störtont! Jag tycker att du ska satsa på något mjukgörande så du inte blir förstoppad. Kör xylokaingel om du inte kan bajja. Går det inte över eller blir bättre på en vecka så gå till doktorn. Det är inte pinsamt! Det är ett jättevanligt problem och han har säkert haft värre patienter än dig!

Svar på tråden Smärta i ändtarmen