• Lanista

Myom nån som vet!

Tror att det är myom som ser till att jag blöder i tid och otid min mor opererade bort sin livmoder för ett år sen då upptäckte de myom hos henne hade de gjort en undersökning innan så hade hon kanske kunnat ha kvar livmodern. Den hade suttit där i flera år. Nu fruktar jag att jag har samma och att den suttit där i ca tio år någon som vet hur undersökning går till efter ultraljud är det nålar och sånt inblandat *ryser* kan tillägga att jag varit hos gyn med problemt om rikliga blödningar och smärtor över 17 gånger och att de gjort undersökningar som inte visat några tecken men aldrig rekomenderar ultraljud...

• Svar på tråden Myom nån som vet!
  • Magga

Jag har myom, och det kontrollerades med ultraljud. Inga nålar!

Märkligt att de inte har kollat det? Det gjorde de direkt på mig när jag sa att jag hade ont och kraftigare blödningar. Men det är klart, det beror ju på hur gammal du är: Om du är väldigt ung kanske de inte misstänker det?

Be att få göra ett vaginalt ultraljud!

• Lanista

Vaginalt ultraljud gör det ont? Är snart 23 men har haft blödningarna sen 11 års åldern

• Magga

Nej, det gör inte ont. Men det är nog extremt ovanligt med myom i så tidig ålder. Det brukar komma efter 30-årsåldern. Fast man kan ju ändå tycka att det är konstigt att de inte har tagit ett ultraljud om du har haft så mycket problem? Fråga dem igen!

(Vaginalt ultraljud går till så att de för in en rundad "pinne" med gelé på, och läser sedan av information på en skärm - det ser ut som de ultraljudsbilder man kan se på foster, om du har sett det. Men de kan alltså också se cystor och liknande. Det gör inte alls ont, inga stick är inblandade.)

• Lanista

Låter bra ska nog söka upp dem nästa vecka då.. men kan ju lika gärna vara att denna mellanblödningen är pga att kroppen håller på att återhämta sig efter p-pillerstoppet..

• L-N

Min mamma är på sjukhuset just nu. Hon ska operera bort sin livmoder i morgon. ...Hon va aningen nervös för biverkningar, tex att inte kunna hålla tätt efteråt. Nån som vet om det är vanligt att det blir så?

• Lanista

mamma har inte haft några problem

Svar på tråden Myom nån som vet!