• strikeapose

P-piller o torra slemhinnor

Har gått flera år utan preventivmedel nu men har lust att skaffa p-piller igen för att slippa tänka så mkt. Grejen är den att jag har problem med känsliga slemhinnor som lätt blir torra o "svidiga". Ngn med samma problem som hittat en p-pillersort som fungerar utan problem? Jättetacksam för input!

• Svar på tråden P-piller o torra slemhinnor
  • Amy1

Nej tyvärr! En av anledningarna till att jag slutade med mina kombinerade p-piller var just det. Men har du testat mini-piller? De var bättre för mig (åt Mini-Pe)

• Drakdal

P-stav är att rekomendera de har samma hormon som minipiller och du slipper hålla koll på tabletter, dessutom så slipper du mensen om du har tur. Jag har haft en i snart tre år (de håller tre år) och jag har inte haft riktig mens förrän nu (fyra månader innan den tar slut) Jag rekomenderar den verkligen och de flesta barnmorskor också då den som sagt innehåller mindre hormon än traditionella p-piller

• *Blomman*

Själv fick jag torra slemhinnor av mini-piller och i viss mån p-spruta.

• undrande om bröllop

Har en annan fråga, hur behandlar ni era torra slemhinnor? jag har fått det nu men vet inte riktigt vad jag ska göra...

• LindyLou

undrande om bröllop:

Jordnötolja som köps på Apoteket har jag hört skall vara det allra bästa. Jag kör iaf på med det.

• Nessie

strikeapose
    visst misstänker du att du har vestibulit? Iaf, jag skulle inte rekommendera mini-piller eller p-stav. Alla är vi ju olika så för vissa kan det kanske fungera.
    Jag hade p-stavar när jag fick min vestibulit. Det gick bra första året, men sen började jag blöda allt oftare och allt längre perioder. Den sista 8 veckor i sträck. Vissa verkar dock slippa mensen helt.
    Men iaf, mini-piller och p-stav (även p-spruta) innehåller endast gulkroppshormon, som kan göra slemhinnorna tunna och sköra. Vet flera med vestibulit och sköra slemhinnor som tar tillskott av östrogen för att bygga upp slemhinnorna igen (antingen med receptbelagda tabletter eller receptfri kräm). Kombinerade p-piller innehåller dock både östrogen och gestagen (gulkroppshormon). Men det verkar tyvärr inte alltid fungera det heller.
    Vet inte vad jag ska råda dig till. Jag vill också hitta ett preventivmedel som fungerar, men står het rådlös. Vet inte om jag törs prova hormoner igen, men har heller aldrig provat kombinerade. Så kanske skulle det fungera för mig? Där finns ju även p-ring och p-plåster att välja på. Annars finns ju kopparspiral - vilket jag dock valt bort då jag absolut inte vill ha rikligare blödningar igen.

• nellie06

Vad är vestibulit?
    Jag har oxå problem med torra slemhinnor.
    Får ofta små sår

• Nessie

nellie06
    Vestibulit kännetecknas oftast av en brännande smärta i "vestibulum", precis vid slidingången. Känns mest vid och/eller efter samlag, men kan i svårare fall även göra det olidligt att ha jeans, cykla, sitta m.m. Många med vestibulit har känsliga slemhinnor. Om du söker på vestibulit på nätet hittar du en del info.

Svar på tråden P-piller o torra slemhinnor