Hejsan!
Har själv varit i kontakt med både Akademikliniken och Ellipse (de 2 i sverige som gör denna behandling) och fått en hel del info. På Akademikliniken fick jag även tala med ansvarig plastikkirurg som leder arbetet med studien. Här kommer ett rätt långt, tradigt och uttömmande svar
... Ultra-shape gör alltså detta:
Med ultraljud frisätts fettet från fettcellerna i det behandlade området, men eftersom förbränningsprocessen har 2 steg - frisättning och förbränning - hjälper det inte bara med att behandla området. Behandlingen hjälper alltså steg 1, men steg 2 måste man aktivera genom att öka sin förbränning/öka kroppens vilja att göra sig av med det fett som frisatts genom behandlingen. Detta görs genom att minska intaget av kolhydratrik mat veckorna innan/efter behandlingen, öka andelen proteiner och grönsaker i kosten och dessutom öka mängden lågintensiv samt "vanlig" motion. Dessa saker gör att förbränningen av det frisatta fettet ökar, och att chanserna för ett bra resultat ökar.
Eftersom frisättningen och förbränningen är två lika viktiga, men olika processer kan man inte säga att det ENDAST är behanlingen som ger den uppnådda verkan. I den studie man genomför på Akademikliniken vill man därför testa hur stort resultatet blir av att BARA låta sig behandlas, dvs. utan att vidta egna ansträngningar i form av kost och motion. (men som sagt, eftersom båda beståndsdelarna är lika viktiga i fettreduktionsprocessen tycker jag ändå att man måste inse att ett bra resultat inte kan uppnås utan att själv aktiverar förbränninsprocessen i detta sammanhang)
Så...nu till för- och nackdelar med metoden. Fördelen är ju att det inte upplevs som lika drastiskt som ett traditionellt fettsug, som ju är förenad med en sjukskrivnings- och återhämtningsperiod efter genomförd operation (förutom ärr, "blåmärken" etc). Efter Ultrashape kan man fungera som vanligt, men slutligt resultat ses först efter ca 6 veckor (enl Akademikliniken, Ellips anger kortare tid). DEN STORA grejen är dock mängden fett som man kan ta bort. Akademikliniken uppger att man som mest blir av med ca 2 dl fettvävnad, medan man med ett fettsug kan ta bort uppåt 1,4 LITER!! Dessutom ger inte Ultra-shape samma djupgående effekt som traditionellt fettsug. Enligt dr. Wachenfelt på Akademikliniken lämpar sig metoden därför mest för områden där man vill ha en "uppstramning" av huden, om man vill bli av med löst "daller". Alltså ingen bra metod för att bli av med större fettdepåer. För detta tyckte Wachenfelt att resultatet blev för litet för att det skulle löna sig...då var traditionellt fettsug mycket bättre.
På Ellipse säger man att man för behanling av t.ex. ridbyxlår (med rätt kost & motion) uppnår en genomsnittlig minskning på 4cm (då man mäter stussens omkrets). Detta är ett snittvärde som man fått fram via en egen undersökning där man tagit alla uppnådda värden (registrerade vid kundernas efterkontroller på London-kliniken)i beaktning.
Priserna på Akademikliniken och Ellipse skiljer sig även åt. På Akademikliniken fick jag av receptionisten budet "mellan 8000-13000 beroende på område" och på Ellipse 7200 för behandling av ridbyxlår.
Eftersom jag själv lagt ner närmare 40 000 kr på hårborttagningsbehandlingar på Ellipse (är jättenöjd!!) har jag under årens lopp utvecklat en väldigt bra kontakt med Lena, som driver kliniken. Har därför stort förtroende för den information hon givit och känner också att Akademikliniken är en mycket trovärdig källa.
Så - där var all info jag hade iaf
!!!