• Kookie

Smalare midja med UltraShape?

Hej,
    de senaste veckorna har jag sett en ganska intensiv kampanj från Ellipse Klinikken där de saluför sin nya metod UltraShape för att utan plastikkirurgi bli av med de där extra centimetrarna runt mage/höft/lår.
    Tittar man på deras hemsida ser det ju bra ut, men är det någon som har erfarenhet från dem??

www.ellipseklinikken.se/ultrashape.asp

//Undrande

• Svar på tråden Smalare midja med UltraShape?
  • AnnaS23

Hmm, det låter ju bra... men frågan är väl om man ska tro på det? Hade det fungerat hade jag själv varit intresserad då jag inte kan få bort det "lilla" extra fett man har på sidorna - omöjligt att få bort vid träning. Så jag är också intresserad av om någon vet om det finns någon sanning bakom detta. Kookie skriv gärna om du får reda på ngt mer!
    Mvh Anna

• Nonika

Det där tror jag inte ett dugg på

• AnnaS23

Antagligen är det väl dessvärre bluff å båg ;)

• Kookie

Jo, det är ju vad man tror. Men å andra sidan läste jag att även Akademikliniken i Stockholm ska börja med denna metod och de är ju ändå en etablerad och "erkänd" klinik. Vore märkligt om de höll på med något som var fuffens tycker jag.
    Eller är jag bara naiv?!

• Ålin

Jag har hört talas om det där här i England, och uppfattat det som om det är en erkänd metod.

•  inte min tur än-fast nu är det min tur:

Tror inte det funkar!

• Guccigirl

Hej,
    Jag blev utvald att gå vidare i en undersökning på akademikliniken.Jag skulle bli testpatient under 6 månader där man då gör 3 behandlingar Ultrashape. Jag kan berätta den infon som jag fick... ett område stort som en manshand behandlas under 2 timmar detta kostar
    10 000 kr! Resultatet är att man kan minska 0-2 cm. Ingen av försökspersonerna som hittils pröva metoden har uppkommit till maximal cm minskning. Eftersom metoden är relativ ny så vet man inte varför vissa personer inte alls svarar på ultrashape dvs inte minskar alls. Om man skall ta bort höfter så är det mycket dyrt och ganska meningslöst...för man kanske inte ens minskar....Därför tyckte personalen att det är billigare att fettsuga ex höfter och man får ett resultat direkt. Man är INTE garanterad ett reultat med Ultrashape. Jag valdes bort tillsist pga av att jag fött två barn med kjesarsnitt och resultatet av undersökningen skulle inte direkt ta bort den lilla bullen under naveln. ja det var lite info från mig....hoppas att det hjälpte

• SuzieQ

Jag rekommenderar dig som vill skapa en vältrimmad kropp och knopp att boka tid med en personlig tränare hos Sats eller Friskis o Svettis. Där får du hjälp med såväl anpassad träning som kost för just dig. Dessutom billigare och någonting som garanterat ger långvarig effekt. Dock inte på ett par timmar för att komma i brudklänningen men på ett par månader för att bli en "snygg brud" för alltid samt en förutsättning för att bevara kroppen efter att ha fött barn. Till sist men inte minst för att skapa en härlig vana till välbefinnande.

• vixen not a tramp

Jag har hört att detta endast fungerar på normalviktiga som har lite envist magfett att få bort. Men 2cm? Vem vill betala 10 lax för att bli av med 2cm? Det känns som att ett sånt pytteresultat går lika snabbt att träna bort, om resultatet ändå inte syns förrän en månad efter....

• Lisa1

Hejsan!
    Har själv varit i kontakt med både Akademikliniken och Ellipse (de 2 i sverige som gör denna behandling) och fått en hel del info. På Akademikliniken fick jag även tala med ansvarig plastikkirurg som leder arbetet med studien. Här kommer ett rätt långt, tradigt och uttömmande svar ... Ultra-shape gör alltså detta:

Med ultraljud frisätts fettet från fettcellerna i det behandlade området, men eftersom förbränningsprocessen har 2 steg - frisättning och förbränning - hjälper det inte bara med att behandla området. Behandlingen hjälper alltså steg 1, men steg 2 måste man aktivera genom att öka sin förbränning/öka kroppens vilja att göra sig av med det fett som frisatts genom behandlingen. Detta görs genom att minska intaget av kolhydratrik mat veckorna innan/efter behandlingen, öka andelen proteiner och grönsaker i kosten och dessutom öka mängden lågintensiv samt "vanlig" motion. Dessa saker gör att förbränningen av det frisatta fettet ökar, och att chanserna för ett bra resultat ökar.

Eftersom frisättningen och förbränningen är två lika viktiga, men olika processer kan man inte säga att det ENDAST är behanlingen som ger den uppnådda verkan. I den studie man genomför på Akademikliniken vill man därför testa hur stort resultatet blir av att BARA låta sig behandlas, dvs. utan att vidta egna ansträngningar i form av kost och motion. (men som sagt, eftersom båda beståndsdelarna är lika viktiga i fettreduktionsprocessen tycker jag ändå att man måste inse att ett bra resultat inte kan uppnås utan att själv aktiverar förbränninsprocessen i detta sammanhang)

Så...nu till för- och nackdelar med metoden. Fördelen är ju att det inte upplevs som lika drastiskt som ett traditionellt fettsug, som ju är förenad med en sjukskrivnings- och återhämtningsperiod efter genomförd operation (förutom ärr, "blåmärken" etc). Efter Ultrashape kan man fungera som vanligt, men slutligt resultat ses först efter ca 6 veckor (enl Akademikliniken, Ellips anger kortare tid). DEN STORA grejen är dock mängden fett som man kan ta bort. Akademikliniken uppger att man som mest blir av med ca 2 dl fettvävnad, medan man med ett fettsug kan ta bort uppåt 1,4 LITER!! Dessutom ger inte Ultra-shape samma djupgående effekt som traditionellt fettsug. Enligt dr. Wachenfelt på Akademikliniken lämpar sig metoden därför mest för områden där man vill ha en "uppstramning" av huden, om man vill bli av med löst "daller". Alltså ingen bra metod för att bli av med större fettdepåer. För detta tyckte Wachenfelt att resultatet blev för litet för att det skulle löna sig...då var traditionellt fettsug mycket bättre.

På Ellipse säger man att man för behanling av t.ex. ridbyxlår (med rätt kost & motion) uppnår en genomsnittlig minskning på 4cm (då man mäter stussens omkrets). Detta är ett snittvärde som man fått fram via en egen undersökning där man tagit alla uppnådda värden (registrerade vid kundernas efterkontroller på London-kliniken)i beaktning.

Priserna på Akademikliniken och Ellipse skiljer sig även åt. På Akademikliniken fick jag av receptionisten budet "mellan 8000-13000 beroende på område" och på Ellipse 7200 för behandling av ridbyxlår.

Eftersom jag själv lagt ner närmare 40 000 kr på hårborttagningsbehandlingar på Ellipse (är jättenöjd!!) har jag under årens lopp utvecklat en väldigt bra kontakt med Lena, som driver kliniken. Har därför stort förtroende för den information hon givit och känner också att Akademikliniken är en mycket trovärdig källa.

Så - där var all info jag hade iaf !!!

• vixen not a tramp

Lisa1
    Vilket bra svar!

Svar på tråden Smalare midja med UltraShape?