• Fru Luks

Tvångshandlingar

Jag har en del tvångshandlingar som är vansinnigt påfrestande. Är det nån som fått hjälp mot sånt? Är det kognitiv beteendeterapi som gäller och hur arbetar man för att jobba bort tvången?

• Svar på tråden Tvångshandlingar
  • jocelyn

Kan inte tipsa dig om annat än att söka hjälp hos läkare/psykiater som kan ställa diagnos. Det finns både läkemedel som kan lindra besvär samt beteendeterapi som är den mest långsiktiga lösningen. Läkaren måste avgöra vilken behandling eller om en kombination är bäst för dig.

I kbt handlar det om att gradvis exponera sig för det som utlöser ångest och obehag. Man börjar aldrig med det "värsta" utan väljer något som man kan stå ut med med lätt obehag, sedan arbetar man från det. Man ska gå till en utbildad psykolog med terapeututbildning i kbt för bästa resultat.

Följande länkar kan kanske ge dig lite att utgå från;

www.kbt.nu
    www.ananke.org

• Fru Luks

Tack tack. Grejen är att jag redan gått i terapi i flera år och anses vara färdigbehandlad. Men grejen är att vi behandlade aldrig såna här "yttre" symptom, utan arbetade mer med relationer, i s k psykodynamisk beteendeterapi.

Jag lever nu med väl fungerade sociala relationer men känner mig ändå hämmad av dessa tvångshandlingar (=ångest). Och enligt min gamla vårdenhet kan jag troligtvis inte f mer psykvård, i alla fall inte av dem.

Och om jag vänder mig till min vårdcentral kommer de förmodligen att ge mig en remiss dit och då kommer jag få avslag. Så för min del är det nog privat som gäller så tips på kbt-psykologer i Göteborg hade suttit fint.

Fler som har erfarenhet?

Svar på tråden Tvångshandlingar