Tvångshandlingar
Jag har en del tvångshandlingar som är vansinnigt påfrestande. Är det nån som fått hjälp mot sånt? Är det kognitiv beteendeterapi som gäller och hur arbetar man för att jobba bort tvången?
Jag har en del tvångshandlingar som är vansinnigt påfrestande. Är det nån som fått hjälp mot sånt? Är det kognitiv beteendeterapi som gäller och hur arbetar man för att jobba bort tvången?
Tack tack. Grejen är att jag redan gått i terapi i flera år och anses vara färdigbehandlad. Men grejen är att vi behandlade aldrig såna här "yttre" symptom, utan arbetade mer med relationer, i s k psykodynamisk beteendeterapi.
Jag lever nu med väl fungerade sociala relationer men känner mig ändå hämmad av dessa tvångshandlingar (=ångest). Och enligt min gamla vårdenhet kan jag troligtvis inte f mer psykvård, i alla fall inte av dem.
Och om jag vänder mig till min vårdcentral kommer de förmodligen att ge mig en remiss dit och då kommer jag få avslag. Så för min del är det nog privat som gäller så tips på kbt-psykologer i Göteborg hade suttit fint.
Fler som har erfarenhet?