• Cilla R

OT När skulle ni skaffa barn nr 2?

Vi har en dotter på 1 år och som inte börjar på dagis förren januari 2007 (hon blir 2 år då).
    Vi har börjat tänka hur vi ska göra med nästa barn, för vi vill ha ett till. Jag jobbare just nu inom hemtjänsten och det funkar, men det är ju inte det jag vill göra för resten av mitt liv. Skulle vilja och framförallt behöva plugga och har hittat en utbildning som jag vill gå på 2 år. Skulle jag plugga den så blir det att jag börjar till januari 2007. Är då färdig när vår dotter är dryga 4 år. Behöver jobba dryga 1 år efter studierna för att få någon som helst vettig föräldrapenning och så ska man bli gravid också... I slutänden så skulle det vara ca 6 år mellan barnen och jag tycker att det är på tok för lång tid. Det är 7 års skillnad mellan mig och min syster och jag har saknat kompisrelationen som uppstår mellan syskon som det är tätare emellan. Jag vill max ha 5 år emellan mina barn för att inte glappet ska bli så väldigt stort.
    Hur skulle ni göra, skjuta på studierna och hanka sig fram på "lågutbildade" jobb eller skulle ni börja plugga?

• Svar på tråden OT När skulle ni skaffa barn nr 2?
  • JAS

Jag skulle plugga.
    Kompisar skaffar barnen ändå och det är ju viktigt att odla egna kamrater också, inte bara hänga på storasyrran eller storebror.
    ...Men hur du gör väljer du, det är ditt val. Barn kommer när de kommer, eller så kan man planera litet

• lindansare

Plugga på du!

Min man började plugga samma dag som dottern föddes (tajming!)och det var våra bästa år hittils. Han tyckte att studierna var lätta och hade jättemycket tid över till dottern och vår familj.

Jag ser inte nackdelen med att få barn under studietiden. Din föräldrapenning kommer väl ändå att räknas på den lön du har nu - så den ekonomiska biten är löst.

När min dotter var fyra månader läste jag en kurs på halvfart under föräldraledigheten och det funkade bra.

• Maria

Det går ju att ha barn under studietid men jobbigt blir det säkert - att ha småbarn är ju ett mer-än-heltidsjobb i sig självt. Sen kan man ju inte alltid planera sådant där - i vårt fall blev avståndet mellan barn 1 och 2 närmast noll, eftersom vi fick en rivstart med tvillingar direkt :) Jobbigt men jättekul!

Jag kan nog hålla med om att det nog är kul för barnen om de ligger så pass "nära" varandra att de kan leka med varandra och så, särskilt om man bor så att barnen inte har så mycket kompisar. Men går det inte att vänta lite grann och sedan komma igång med studierna ? Eller är det något som inte gåt senare, alltså typ "nu eller aldrig" ?

• abnocto

Jag har exakt 1 1/2 år mellan barnen men inte är de kompisar för det. Visst händer det att de umgås men mest är det bråk
    Kanske beroende på att äldsta är en tjej och yngsta en kille, men könet kan man ju inte planera. Man kan inte heller tvinga dem att vara bästa vänner och man kan inte planera barn efter att dom ska vara kompisar. Har sett bättre relationer på barn som har större ålderskillnad.
    Så gör som du känner är bäst, kanske är 6 år inte så dumt?

• Drakdal

jag tror också att sex år är ok och att du ska börja plugga om du vill det! Att barnen har några år emellan kan ju vara positivt på många sätt, önskar sig ett syskon, behöver inte konkurera om att få vara barn etc. Så vill du plugga ska du göra det tycker jag, det blir bara svårare att plugga senare och då har du ju i så fall dessutom två barn hemma som behöver din uppmärksamhet istället för en om du pluggar först.

• Karin69a

Det beror väl lite på hur gammal du är, men du verkar inte vara lastgammal!
    Hade jag varit du så hade jag nog testat med en gång att få barn 2. Min äldsta pojke älskar sin lillasyster och hade nog gärna fått henne tidigare, så att de kunnat leka mer. Kan inte utbildningen börjas jan 2008, om det blir barn först? Det tar ju bara runt ett år innan arbetet med barnet blir hyfsat låg, så att det går att plugga samtidigt. Men känn efter själv vad du vill, låt bara inte omvärlden styra din vilja för mycket...

• Cilla R

Nu har vi bestämt oss. Vi ska börja sätta igång till hösten så vi har en bebis till våren 2007. Är nöjd med vårt beslut och längtar faktiskt redan Känns bra att veta att jag kan börja plugga till HT-08 och att jag sen kan jobba utan några uppehåll. Min dotter kommer att vara runt 2 år och 4 månader när hon får ett syskon och det är precis lagomt. Tänka sig gifta sig och göra ett till barn, det händer mycket 2006

• Fru O

När ska ni gifta er? *nyfiken*

Ska er dotter vara brudnäbb??

• Cilla R

Vi gifter oss 30 september och får lilla kommer självklart att vara med. Hon kommer dock bara att vara 19 månader då så hon får nog gå in med mig eller sin pappa, men oj va söt hon kommer att vara

Svar på tråden OT När skulle ni skaffa barn nr 2?