• L-N

Hur är en typisk...

Jag är lite nyfiken på hur ni svenskar skulle definiera en typisk finländare! Skulle va kul att höra hur vi uppfattas i utlandet.

En typisk svensk för mej är nån som ser bra ut, är solbränd och sitter på ett utecafe med mörka solbrillor och tittar på folk. Dessutom kramas svenskar ofta, har jag för mej, tex när man möter en vän på stan och så...

En typisk finne för mej är blek och lite inåtvänd. Tycker de ser lite vassa och stela ut. Och så tycker de om bastu och länkkorv. Och koskenkorva, förstås :D

Finlandssvenskar är en blandning av dessa två. Inte lika stela som finnarna, men inte lika öppna och kramiga som svenskarna.

Detta är ju en grov generaliserin, bara så som jag uppfattar det. Menar ju inte att alla svenskar är så, eller alla finnar heller, för den delen.

Hur tycker ni då?

• Svar på tråden Hur är en typisk...
  • Fru Cinderella

Knivig fråga. Det ända jag kan komma på (Om man tänker på hur en tjej är) är riktigt vitt blont långt rakt hår.. sen harj ag nog ingen mer uppfattning *ler*

• Kirk

Tja, jag tänker mig finnar med lite smalare öbon och högre kindben. Har vissa belägg för denna uppfattning i bekantskapskretsen, men det betyder ju inte att det _måste_ vara så!

För övrigt tycker jag om finska språket, det låter så sjungande och fint.

Men, haha, jag är inte en svensk som sitter på café med solbrillor om dagarna! :D:D:D

• Nilo

Och så slåss de ju med kniv också!

• L-N

haha! Kirk! Jag förstår inte hur du tycker finska låter fint!!?? :D (men det får du ju tycka, om du vill!)
    Jag tycker det låter knattrigt och hemskt! Men min "avsky" beror säkert till stor del på att man borde kunna finska när man är finländare. Och trots att jag läst finska i 9 år så fattar jag fortfarande inte ett skit! Usch, det är så svårt!

Nån som jag tycker ser typisk svensk ut är siw malmqvist (heter hon det?)

• Fru Cinderella

Om det är Siw Malmqvist du tänker på så antar jag att en typisk svensk (för dig) ser ut så *ler*

• Kirk

Jooooo.... finska är ett _mycket_ vackert språk. Fast jag är van, jag brukar bli utsatt för förundrade och misstänksamma blickar när jag säger det :D

Men jag tycker verkligen så.

• Mopedvin

En "finne" för mig är en blyg, tillbakadragen person som lever lite undanskymd i skogen

• L-N

Hahaa! Kattkatt, det där stämde ganska bra in på mej, faktiskt! Men såå blyg är jag inte..:)

• malvis

ursäkta mig,råkade starta en ny tråd då jag är ny här och inte vet hur allt funkar ännu.Iallafall så tycker jag att finländska män talar högt och låter ilskna, kvinnor är mjuka och trevliga men har stark vilja. tycker ju lilla jag en halvfinska.

• L-N

det gör inget, hade också lite problem i början! Är du halvfinsk, eller halv finlandssvensk?

Svar på tråden Hur är en typisk...