• Kirk

Hur är en typisk...

Tja, jag tänker mig finnar med lite smalare öbon och högre kindben. Har vissa belägg för denna uppfattning i bekantskapskretsen, men det betyder ju inte att det _måste_ vara så!

För övrigt tycker jag om finska språket, det låter så sjungande och fint.

Men, haha, jag är inte en svensk som sitter på café med solbrillor om dagarna! :D:D:D

• Kirk

Jooooo.... finska är ett _mycket_ vackert språk. Fast jag är van, jag brukar bli utsatt för förundrade och misstänksamma blickar när jag säger det :D

Men jag tycker verkligen så.

• Kirk

Hahaha! vad många festliga svar det kommit in! *myser med glada ögon*

Det där med mormoder som glodde surt och bakade katrinplommonbullar, svärmorn som har en liten språklig överraskning att vänta och de finska nationaldryckerna med frukt och bubbel.... *asg*

Men det är inte många här som berättar sig ha insett finskans skönhet...? :)

(Hörde en finsk låt strömma ut från en öppen balkong en gång. Vet inte vem som bodde där, men jag var på vippen att plinga på och fråga efter vem som sjöng (artist) och vad låten hette. Men man får ju bärga sig lite.... fast så fick jag ju inte veta, heller.
    Bara för jag skulle vara tråkig och inte tränga mig på... ;)

• Kirk

JanneHV71:

Jaså minsann! Jag brukar bara bli vänligen upplyst om att finska är så fult, hårt och aggressivt språk när jag framför min lovsång till våra grannars vackra språk!
    Mmm, det där ska jag komma ihåg - och kontra med, när folk försöker övertala mig i fortsättningen! ;) :)

• Kirk

Och visst är det så förresten, att det låter ljuuuuuuvligt!

minä rakastan.... *myser*

• Kirk

Fru Luks:

ja, de är jättebra!

Du, jag tänkte faktiskt på det där. Undrar vari skillnaden ligger? Någon kanske _tar_ illa upp?
    Det vore djupt olyckligt i så fall, för jag tror inte att någon här menat något illa alls.

Kanske är det ett sätt att sätta fingret på grannbanden. Den man känner kan man skoja rätt vilt med, men främlingen är man lite avvaktande mot; man vill inte vara otrevlig.

Bara en gissning, jag kan ha fel...

Svar på tråden Hur är en typisk...