• L-N

Hur är en typisk...

Jag är lite nyfiken på hur ni svenskar skulle definiera en typisk finländare! Skulle va kul att höra hur vi uppfattas i utlandet.

En typisk svensk för mej är nån som ser bra ut, är solbränd och sitter på ett utecafe med mörka solbrillor och tittar på folk. Dessutom kramas svenskar ofta, har jag för mej, tex när man möter en vän på stan och så...

En typisk finne för mej är blek och lite inåtvänd. Tycker de ser lite vassa och stela ut. Och så tycker de om bastu och länkkorv. Och koskenkorva, förstås :D

Finlandssvenskar är en blandning av dessa två. Inte lika stela som finnarna, men inte lika öppna och kramiga som svenskarna.

Detta är ju en grov generaliserin, bara så som jag uppfattar det. Menar ju inte att alla svenskar är så, eller alla finnar heller, för den delen.

Hur tycker ni då?

• Svar på tråden Hur är en typisk...
  • Fru Luks

Varför undrar du?

Jag har finskt påbrå och gillar språket mycket. Jag är född och uppvuxen i Sverige men min mormor pratade nästan bara finska så jag har lyssnat på åtskilliga samtal mellan henne och mamma - utan att förstå ett skvatt.

När jag var 20 läste jag en finskakurs men ack, vilket svårt språk med alla kasus och sånt.

Hursomhelst: Finnar är ju som svenskar - alltså lite olika beroende från var de kommer, säger min mamma. I min familj är alla cyniska och har väldigt svart humor. Ja, som en Kaurismäki-film eller nåt. Min mamma pratat ofta om den finska humorn.

I övrigt tänker jag på att allt är lite kallt och kärvt. Min mormor satt där i sin gungstol och glodde lite surt, bakade släta bullar med katrinplommon i och bjöd alltid på sånt där stenhårt finskt bröd. Och så memma förstås till påsk! Mums!

• malvis

jag har en finsk pappa och en svensk mamma har varit hos min farmor i finland varje sommar när jag var barn. ja kan tyvärr inte prata finska men kan förstå ganska mycket. ganska lustigt när jag svarar på svenska när jag pratar med finska släktingar. ibland tror de att man barar inte vill prata finska.

• Felice

En typiskt finländare är fåordig, gillar att bada bastu (alla finnar har en egen bastu hemma), dricker mycket sprit(dricker gärna finsk fruktbål* eller finsk champagne**), är blekblonda, blåögda, skogshuggartyper.....

* 1 liter hembränt+en vindruva

**1 liter hembränt + en treo

(psst. självklart är allt ovanstående ett skämt)

• jamboochjag

Ha ha vilken rolig tråd, detta borde ju jag veta som ska gifta mig med en
    och vad kan jag säga, bastubadandet stämmer, och vi bor lite undanskymt om än inte i skogen, och humron finns där när man plockar fram den Men framförallt är de underbara!!! och en dag ska även jag kunna uttala mer än några ytterst grova svordomar på finska... hotar min m2b varje gång vi ska träffa svärmor att hon ska få njuta av mina eminenta kunskaper i finska...

• malvis

Entypisk finne är röd irriterande och dyker alltid upp när de inte borde

• Bobou

L-N:

Om du undrar hur _du_ uppfattas i utlandet handlar det ju inte om hur finnar, utan finlandssvenskar, eller hur? Jag har en helt annan, och mycket bestämd, uppfattning om dem.

Lugna, harmoniska, humoristiska, med skön inställning. Typ Tove Jansson. Mycket talko.

Medan finnar är mer inåtvända och lite bittra. Detta kan uttrycka sig både i tystlåtenhet och extrem pratsamhet, men jag känner nog ingen finne som pratar "normalt" mycket (alltså som en svensk).

/ytterligare en halvfinne

• Kirk

Hahaha! vad många festliga svar det kommit in! *myser med glada ögon*

Det där med mormoder som glodde surt och bakade katrinplommonbullar, svärmorn som har en liten språklig överraskning att vänta och de finska nationaldryckerna med frukt och bubbel.... *asg*

Men det är inte många här som berättar sig ha insett finskans skönhet...? :)

(Hörde en finsk låt strömma ut från en öppen balkong en gång. Vet inte vem som bodde där, men jag var på vippen att plinga på och fråga efter vem som sjöng (artist) och vad låten hette. Men man får ju bärga sig lite.... fast så fick jag ju inte veta, heller.
    Bara för jag skulle vara tråkig och inte tränga mig på... ;)

• JanneHV71

Hörde på radion nån gång att man utsett det vackraste språket att säga "jag älskar dig" på och finskan vann, och jag håller nog med,
    Minä Rakastan Sinua (reserverar mig för stavfel)

Annars är väll finnen i mina ögon lite tyst och butter innan man lärt känna honom men sen pratar han på, de finska kvinnorna däremot är vackra och pratglada.

Finlandssvenskarna, lugna och trygga

//JanneHV71

• Kirk

JanneHV71:

Jaså minsann! Jag brukar bara bli vänligen upplyst om att finska är så fult, hårt och aggressivt språk när jag framför min lovsång till våra grannars vackra språk!
    Mmm, det där ska jag komma ihåg - och kontra med, när folk försöker övertala mig i fortsättningen! ;) :)

• Kirk

Och visst är det så förresten, att det låter ljuuuuuuvligt!

minä rakastan.... *myser*

Svar på tråden Hur är en typisk...