• Josephine51

Pessar och spiral frågor, hjälp!

Hej allihopa!

Jag har sedan länge beslutat mig för att aldrig mer använda p-piller eller något med hormoner i, på grund av torra slemhinnor, humörväxlingar osv.

Nu är jag lite nyfiken på pessar eller spiral. Vilken funkar bäst? Och finns det någon speciell "åldersgräns" för de olika preventivmedlen?

Kram

• Svar på tråden Pessar och spiral frågor, hjälp!
  • Trancequeen

Hejsan!

Jag har ingen erfarenhet av pessar, men av spiral!

Jag har använt både hormon- och kopparspiral. Just nu har jag kopparspiral.

Fördelen med med kopparspiral är att den alltid finns där, till skillnad från p-piller som du måste komma ihåg att ta. Kopparspiralen är 99,9% säker, alltså lika säker som kombinerade p-piller.

Nackdelen är att man KAN få ondare mensvärk och längre blödningar, och även mellanblödningar, detta har dock inte hänt mig!

Lycka till.

• Josephine51

Tack för svaren!

Men i kopparspiralen finns inga hormoner eller? Hur gammal va du när du satte in den?

• Swing

Jag kan inte äta p-piller. Är 44 och har haft ett antal kopparspiraler sen jag fyllde 16 (med avbrott för 2 barn). Kan vara knepigt att sätta in på de som inte fött barn. En gång vid byte fick jag ringa runt innan jag hittade en gyn som ville göra det (Socialstyrelsen rekommenderade då inte spiral till de som inte fött barn, och det är väl i princip likadant nu, inget förstahandsval alltså. Kopparspiral har passat mig perfekt och det är så sköönt att slippa tänka på p-medel, den finns ju alltid där. Är jättenöjd! Har inte upplevt några negativa effekter eller haft infektioner eller annat som det pratas om ibland. Har väl även haft minimal infektionsrisk pga samma make under alla år.

• zam

Har använt hormon spiral Levonova i ca 8 år. Inga humörsvängningar som m p-piller. Ingen mensvärk och ingen mens alls! Jätte skönt. Kanske värt att prova?

Svar på tråden Pessar och spiral frågor, hjälp!