• sandramarie

Sluta med P-piller?

Jag vet att detta har ältats fram och tillbaka men är nu singel och det är dags att börja på ny karta på lördag...!

Hjälp mig gärna med detta också!
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m1441463.html

Ska jag sluta?

Ge mig för och nackdelar!!!
    Vikt?
    Finnar?
    Humör?
    Allt!

Äter trionetta. Är 23 år och har ätit sen jag var 17 år...

Är nyfiken på hur kropp o psyke är utan tillsatser so to speak..

Tack!

• Svar på tråden Sluta med P-piller?
  • pickolina

Många tycker ju att det är en positiv upplevelse att sluta med p-piller. Att de blir gladare, får tillbaka sexlusten osv...

Tänk dock på att det ger en hormonrubbning, som kan ge finnar osv..

Det är helt individuellt, så du vet inte förrän du testat!

Om du slutar, så ska du vänta ett tag innan du börjar igen, så du inte chockar kroppen flera gånger på rad...

Jag har ätit p-piller och mini-piller i massor av år men nu när jag bytte p-piller sist fick jag i en övergångsperiod en massa finnar + att jag fick en massa bristningar. Inte alltid kul att leka med kroppens hormonbalans.

• Drakdal

En kompis som slutade med p-piller fick massor och då menar jag masor med finnar i hela anskitet, halsen och bröstet. Hon började igen ganska snart. Men å andra sidan är det nog inte dumt att låta kroppen vila om du tänkt att hålla upp ett tag. Dock om du är singel och har lite kul är det ju inte så kul att vara utan p-piller om ni inte skulle använda kondom. En annan kompis slutade när hon blev singel men efter tre dagen efter piller började hon igen. Så se till din egen situation och om du firtfarande då är osäker prata med kvinnokliniken om hur din livssituation ser ut och vad de rekomenderar.

Ett annat alternativ kan kanske vara att sätta in en stav som innehåller mindre hormoner än p-piller men som är lika säkert om inte säkrare. Dessutom slipper du då piller och den håller i tre år. Det skulle jag rekomendera. Om du ångrar dig är det bara och ta ut den. Jag slapp mens i två och ett halvt år med stav:)

lycka till i valet.

• pickolina

Innan du sätter i en stav får du testa mini-piller. Finns MÅNGA nackdelar med ötsrogenfria preventivmedel.. Men för många fungerar det kanon.

• glasskompott

Jag trot inte jag klarar minipiller... Kan inte ta dem samma tid varje dag... Jobbar och studerar oregelbundet...!

• pickolina

Är du nyfiken på hur din kropp skulle må utan p-piller så rekommenderar jag INTE mini-piller. De har precis samma inverkan på kroppen när det gäller finnar, vikt, humör, sexlust osv....

Men tänk på att det blir en omställning på kanske 3mån om du slutar med hormonerna och de månaderna är inte alltid så roliga...

Tänk även på att man inte ska börja och sluta, börja och sluta...så gör ett genomtänkt beslut.

Att äta p-piller konstant är ingen fara.. Det är att börja och sluta hela tiden som ställer till det.

Jag äter vare sig jag har kille eller ej, för min egen skull gällande mens och skydd osv...

• pickolina

glasskompott

Man behöver bara äta mini-piller i 3mån för att testa hur man mår av hormonerna. Sedan kan man sätta in p-stav, hormonspiral eller börja med p-spruta. De har alla samma hormoner.

• sandramarie

Vad bra att vi är fler som går i tankarna!
    Hmm... Näe... Jag förstår att det inte är bra att ändra sig....! Usch va svårt.
    Jag är mest orolig för mensen... Nu vet ja ju tom vilket klockslag den kommer. Å andra sidan hade jag regelbunden mens den korta tid jag hade det innan jag började med p-piller.

Minipiller råder det olika meningar om vad jag förstår... Jag får faktiskt dåliga vibbar av det..!O p-stav har jag tänkt på men om det är samma som minipiller så...

Kanske ska gå på preventivmedelsrådgivning o fråga helt enkelt...!

Jag har ingen speciell sexlust o är ofta glad men jag är oft ganska "likgiltig" varken eller liksom...! Vet inte om det är jag eller p-pillren.

Har flera vänner som påstår att sluta med p-piller är det bästa de gjort!!!

• pickolina

Om du vill veta hur din kropp fungerar så tycker jag absolut att du ska sluta... Det är värt det för att få reda på exakt hur pillerna verkligen påverkar en, men man får ju vara beredd på tiden innan hormonerna stabiliserats.. Tex att man kanske får finnar osv en tid. Sedan får man oxå vara beredd på att vänta ett tag innan man börjar med piller på nytt, om det är det man vill.

• thevovvegang

Hej!

Jag har precis slutat med mina p-piller och jag höll på att bli knäpp när jag upptäckte att jag fick samma biverkningar som man kan få när man börjar med p-piller. Jag mådde jätteilla första dagarna och hade huvudvärk, gick upp i vikt och har fått massa finnar. Nu har jag varit utan p-piller i två veckor men jag har fortfarande massa finnar och känner mig allmänt nedstämd. Jag har främst slutat för att min sexlust var som bortblåst och för att jag av princip inte vill mixtra mer med min kropp. Har provat mycket olika p-piller, minipiller och p-stav men det är bara mercilon 28 som funkat och min mamma har haft en blodpropp så nu blir det kondom... Nu känner jag att det glada humöret har börjat smyga sig tillbaka och att finnattacken håller på att lugna sig men vad jag har förstått så kan det dröja flera månader innan allt är som det ska igen. Och, oj vad jag längtar!

• Muu

Hej!
    Vilket bra forum detta är! Slutade själv med p-piller i maj förra året och fick en del "biverkningar" efter 14 års ätande...
    Fick riktigt stora, ömma finnar i ansiktet och hårbotten, gick upp 3-4 kilo snabbt och tappade snarare lusten än fick nån skjuts av att sluta..
    Frågade runt lite bland mina kompisar men ingen verkade ha fått liknande problem som jag, vilket kändes lite jobbigt.. Men här ser jag ju att jag inte är ensam! :)

Vikten håller sig kvar men finnarna har gett med sig efter 8 månader så ni som har problem, håll ut! Sexlusten börjar så sakteliga återvända som det verkar (jippie!)

Lycka till ni som planerar att sluta!

• Drakdal

Måste bara säga att jag inte behövde äta minipiller innan jag satte in staven. Ingen av de jag känner med stav har gjort det, vet inte om det beror på om man ätit p-piller innan eller je, för skillnaden är ju att stav bara innehåller en slags hormon istället för två som i p-piller. Jag åt p-piller innan och satte in stav direkt.

• pickolina

Drakdal

Det är STOR skillnad och det är en STOR risk att sätta in tex en p-stav utan att ha testat mini-piller innan. Många mår inte bra av den hormonsammansättningen och i sådana fall måste man ta ut stavarna igen, vilket är onödigt att utsätta sig för om man lika gärna kan testa mini-piller innan för att vara säker på att det kommer fungera.

• Drakdal

undrar varför inte vi isåfall fick testa innan! Har aldrig hört något om det inte ens från min mamma som är barnmorska. Men jag vet inte olika kanske har olika åsikter.

• pickolina

Ja det är nog så att olika har olika åsikter. Jag har i alla fall hört att man ska testa med mini-piller först och oavsett vad de skulle säga när/om jag gick dit för att skaffa p-stav, hormonspiral eller p-spruta (som alla innehåller samma hormonsammansättning) så skulle jag propsa på att testa med mini-piller först. Hur kul är det att tex sätta in p-stav eller hormonspiral för att sedan upptäcka att man mår skit av hormonsammansättningen och vara tvungen att ta ut skiten direkt igen. Känns väldigt onödigt i min värld. Pillerna kan man ju bara sluta med om det inte fungerar.

Svar på tråden Sluta med P-piller?