Inlägg från: pickolina |Visa alla inlägg
  • pickolina

Sluta med P-piller?

Många tycker ju att det är en positiv upplevelse att sluta med p-piller. Att de blir gladare, får tillbaka sexlusten osv...

Tänk dock på att det ger en hormonrubbning, som kan ge finnar osv..

Det är helt individuellt, så du vet inte förrän du testat!

Om du slutar, så ska du vänta ett tag innan du börjar igen, så du inte chockar kroppen flera gånger på rad...

Jag har ätit p-piller och mini-piller i massor av år men nu när jag bytte p-piller sist fick jag i en övergångsperiod en massa finnar + att jag fick en massa bristningar. Inte alltid kul att leka med kroppens hormonbalans.

• pickolina

Innan du sätter i en stav får du testa mini-piller. Finns MÅNGA nackdelar med ötsrogenfria preventivmedel.. Men för många fungerar det kanon.

• pickolina

Är du nyfiken på hur din kropp skulle må utan p-piller så rekommenderar jag INTE mini-piller. De har precis samma inverkan på kroppen när det gäller finnar, vikt, humör, sexlust osv....

Men tänk på att det blir en omställning på kanske 3mån om du slutar med hormonerna och de månaderna är inte alltid så roliga...

Tänk även på att man inte ska börja och sluta, börja och sluta...så gör ett genomtänkt beslut.

Att äta p-piller konstant är ingen fara.. Det är att börja och sluta hela tiden som ställer till det.

Jag äter vare sig jag har kille eller ej, för min egen skull gällande mens och skydd osv...

• pickolina

glasskompott

Man behöver bara äta mini-piller i 3mån för att testa hur man mår av hormonerna. Sedan kan man sätta in p-stav, hormonspiral eller börja med p-spruta. De har alla samma hormoner.

• pickolina

Om du vill veta hur din kropp fungerar så tycker jag absolut att du ska sluta... Det är värt det för att få reda på exakt hur pillerna verkligen påverkar en, men man får ju vara beredd på tiden innan hormonerna stabiliserats.. Tex att man kanske får finnar osv en tid. Sedan får man oxå vara beredd på att vänta ett tag innan man börjar med piller på nytt, om det är det man vill.

• pickolina

Drakdal

Det är STOR skillnad och det är en STOR risk att sätta in tex en p-stav utan att ha testat mini-piller innan. Många mår inte bra av den hormonsammansättningen och i sådana fall måste man ta ut stavarna igen, vilket är onödigt att utsätta sig för om man lika gärna kan testa mini-piller innan för att vara säker på att det kommer fungera.

• pickolina

Ja det är nog så att olika har olika åsikter. Jag har i alla fall hört att man ska testa med mini-piller först och oavsett vad de skulle säga när/om jag gick dit för att skaffa p-stav, hormonspiral eller p-spruta (som alla innehåller samma hormonsammansättning) så skulle jag propsa på att testa med mini-piller först. Hur kul är det att tex sätta in p-stav eller hormonspiral för att sedan upptäcka att man mår skit av hormonsammansättningen och vara tvungen att ta ut skiten direkt igen. Känns väldigt onödigt i min värld. Pillerna kan man ju bara sluta med om det inte fungerar.

Svar på tråden Sluta med P-piller?