• Stora My

Problemhy...

Någon som har förslag på hur man får sin hy i form ??

Använder jag brun utan sol mm så får jag väldigt ofta någon finne. Men det största problemet är att jag har mkt mindra röda fläckiga utslag. Använder Biodroga som rengöring och ansiktskräm men hjälper föga...

• Svar på tråden Problemhy...
  • Maandy

Brun utan sol är inte bra om man lätt får finnar, det ger bara fler finnar. Men det finns en som heter Spraysun som jag tycker fungerar, silverspryflaska ca 400kr säljs på NK, Åhlens Kicks mm.
    Ett tips för bättre hud är att byta smink, kan ju vara där boven sitter, om du har smink som är väldigt igentäppande, själv använder jag Mac, det är kanon.
    Byt även sminkbortsar och byt handuk till ansiktet ofta.
    Ett annat tips är att byta P-piller samt att gå till en hudläkare.
    Lycka till!

• Nickolina

Min hy blev jättebra av p-pillret jasmin.
    Testa att äta silicol gel en matsked ett par gr om dagen.

Jag tror att olika brun utan sol ger finnar olika lätt...Använd en som är anpassad för ansiktet...Jag använder clarins. En gel för både kropp och ansikte men de har också för bara ansiktet i samma märke....jag vet att min kompis använde ACO:S och hon fick massa pormaskar.

• Carma

Nickola,

Min hy blev också jättebra av Yasmin. Jag fundera på att byta nu & undrar om du har provat andra p-piller & om de hjälpte resp inte hjälpe för din hy.

//Carma

• Stora My

Tack för svaren !
    Jag äter inte p-piller för tillfället, är gravid i månad 5 och innan graviditeten hade jag hormonspiral i ca ett år och min barnmorska sa att det skulle bli bättre i ansiktet av spiralen men inte särskilt mkt... =(

Jag har nu provat att inte smörja in ansiktet efter jag tvättat det och det verkar som det fungerar som uttorkade men känner att ibland stramar det lite och då kan det vara skönt att smörja in sig.

De röda flammorna ger inte med sig lika mycket tyvärr... Använder smink väldigt sällan och tråkigt att man ska få finnar direkt om man går ut en kväll och när man kommer hem, så sitter det åtminstone en där..

Tacksam för alla svar !!

• Stjärna

Jag har nyligen slutat med p-piller och har nu massor med finnar.

Jag har fått dalacin från min husläkare och det dödar ju finnen när jag fått den, men då är den ju redan där! Tycker att jag får den på fläckar som vanligtvis är torra i ansiktet. Vid tinningarna, mitt på kinderna och runt munnen. Inte i t-zonen är jag är fet alltså.

Vill gärna ha tips på produkter och behandlingar!!

• Agouza

Min hy som hade blivit bra av Roaccutan, blev helt bananas under min gravididtet.

Den blev dock SUPERfin under amningen, men sen jag slutade med den, så ser jag ut som en 30-årig tonåring. Suck. Nytt besök hos hudläkare i april.

Inget biter heller, inget utvärtes, inte Diane el dyl, inte ens 6-månaders antibiotikakur.

• AnnaS23

Ett tips är att gå till någon som kan skriva ut Diane, det är egentligen ett preparat som motverkar dålig hy men används som P-piller. Jag hade aldrig hört talas om det innan jag började använda dem. De är dock receptbelagda! Hur bra som helst...

• Carma

Yasmin är bättre än Diane och de har samma effekt om inte bättre & mindre hormoner eftersom de är 3-e generations p-piller till skillnad från Diane som har höga halter hormoner.

• AnnaS23

Det är med all sannolikhet personligt Carma, då jag testat Yasmin och det inte alls fungerade för mig - fick mycket sämre hy av att äta dem än när jag åt Diane.

Men det är bara att prova sig fram i djungeln av piller och krämer - förhoppnigsvis hittar du det som passar för just dig.

• LillaLeia

Jag är i samma sits som du fast "bara" i 13:e veckan. Jag har väldigt sällan finnar men nu har jag fått massa små röda pluppar och pormaskar på kinderna, halsen och lite på axlarna. Det är med all säkerhet hormonella rubbningar och det sämsta du kan göra är att torka ut huden. Det leder bara till att det produceras ännu mer talg. Tvätta med mild rengöring, ansiktsvatten och sen en creme som återfuktar.
    Jag hoppas att det så småningom kommer att lugna ner sig, kanske vid amningen som för Agouza.

Håll ut och lycka till!

• Stjärna

jag vill ju inte äta p-piller längre!! Tycker att kondom fungerar utmärkt för oss.

Finns det inget preparat som inte innehåller hormoner?

• Bröllopstokiig

Jag kan tipsa om Mary Kay. För mig fungerar produkterna superbra. Har en ren och klar hy med lyster numera. Priset i sverige är dyrt, men köper man från USA så är priserna riktigt bra faktiskt.

• LindyLou

Jag tycker inte att det låter som nån bra idé att torka ut huden. Jag hade själv problem med oren hy vilket jag aaaldrig anat att det berodde på att jag i själva verket var snustorr (inte flagigt torr utan verkligen torr på djupet). Min hud var så torr att den var s a s "stum" och de orenheter som huden själv gör sig av med hade ingen chans att komma ut utan blev stora inflammerade finnar istället. Nu smörjer jag med dubbla krämer, varav en lite fetare och min hy har blivit kapitalt mycket bättre.

Så att torka ut huden är kanske inte alltid en bra idé..? Dessutom kan det ju - som nån skrivit ovan - leda till det motsatta; att hyn överkompenserar och blir fetare istället.

Svar på tråden Problemhy...