• EhjärtaK = sant

Hur ofta "ska" man gå till gynekologen?

Ja, alltså hur ofta går ni (som är friska) till gynekologen?

Själv går jag aldrig förutom när jag har några problem (vilket är mycket sällan). Sedan så går jag självklart på cellprovtagning när jag blir kallad (men det är ju ingen gynekologisk undersökning).

När jag var yngre så fick jag information (från skolan, tidningar, kompisar osv) att man bör gå regelbundet till gynekolog för att undersöka sig. Och det var tydligen mkt viktigt att man började med detta så fort man hade haft sex. Nu gjorde jag inte som jag blev tillsagd, men jag lever ju fortfarande . Men hur är det egentligen?

När jag gjorde min första cellprovtagning så frågade BM om jag gjort ngn gynekologisk undersökning tidigare - men det hade jag inte - och hon verkade inte ett dugg förvånad eller frågande till det. Dessutom har jag läst i någon informationstidning att man inte längre har rätt att gå på gyn-undersökningar till subventionerat pris om man inte har några symptom på sjukdom.

Betyder det då att man inte har rätt till gynekologisk undersökning förrän man blir gravid eller sjuk?

Bara lite allmänt nyfiken......

• Svar på tråden Hur ofta "ska" man gå till gynekologen?
  • Carma

Jag går 1 ggn om året, kan bli 2 ggr ibland trots att jag inte har problem. Detta exkl. cellprovstagning som jag har blivit inkallat till 1 ggn.

Är noga också när det gäller alla andra kontroller. Tar blodprov 1-2 ggr/år för att kolla blodvärdena. Är vegetarian iofs men hade gått lika ofta om jag inte var det.

Gäller samma sak tandläkaren.

//C

• Carma

När det gäller lägre pris så vet jag tyvärr inte mkt om. Jag går endast på privata kliniker då man inte behöver ha långa väntetider, etc.

//C.

• Luks

Jag har varit hos barnmorskan och så där ett antal gånger och är alltid lika förvåndad över att de aldrig kollar nåt. Ja, nu är det ju inte barnmorskan som kollar där nere, så vitt jag vet, men är det inte samma avdelning? Jag har inte visat upp mig där nere på tio år. Och kallad till cellprovtagning blir jag inte heller. Ska man inte bli det??

Och när är det normalt att kolla brösten? Jag funderar på att börja kolla dem regelbundet.

• Celeste

Jag går vartannat år till gyn för undersökning. Då tar han även cellprov. Tandläkaren likadant, oavsett besvär.
    Bättre att gå för ofta än för sällan, tycker jag.
    Jag tror att gyn är subventionerat upp till en viss ålder. Annars gäller väl högkostnadsskydd där med om de är landstingsanslutna, det är ju många privata kliniker som är det numera.

• abnocto

Har nog bara varit hos gynekologen när jag sökt för något eller tagit cellprov. Är och känner jag mig frisk går jag inte till läkare heller, utan söker bara när jag är sjuk. Varför gå oftare, vad skulle de kunna hitta som inte jag känner?
    Tänder är ju en annan sak. Där gäller det att ta hand om dom och hitta hål på tidigt stadium så de kollar jag varje år nästan.

• pickolina

Till tandläkaren går jag med 1,5års mellanrum. Behöver inte gå varje år eftersom jag har så fina tänder och det bara är sedvanlig undersökning som görs när jag går men man tar ju hellre det säkra före det osäkra, så känner jag...

Gällande gyn så går jag på cellproven, jag går om jag har problem och därimellan så går jag när BM eller gyn vill att jag ska gå. Eftersom jag förnyar mina p-piller hela tiden så kallar de in en ibland för att ta blodtryck och/eller gynundersökning.

• Luks

Jag ska ta tag i det där. Jag vill kolla cellprov och min bröst. Det är ingen hypokondriker men jag vill faktiskt upptäcka ev fel i tid. Det kan ju rädda liv!

• Lady Marmelade

Cellprov kan rädda liv och det bör kollas vart 3:e år har min barnmorska sagt. Brösten kan man antigen kolla själva eller be någon kolla åt en. Gör man det själv kan man kolla ganska ofta. Känna igenom brösten varje månad.

• Luks

Jag kan omöjligtvis göra det själv. Mina bröst är jätteknöliga och jag skulle aldrig upptäcka en extra knöl eller liknande. Det är som att min körtlar där inne tumlar runt och byter plats hela tiden.

• pickolina

Cellproven behöver man ju inte själv tänka på, man blir ju kallad var tredje år så...

Svar på tråden Hur ofta "ska" man gå till gynekologen?