Hur ofta "ska" man gå till gynekologen?
Ja, alltså hur ofta går ni (som är friska) till gynekologen?
Själv går jag aldrig förutom när jag har några problem (vilket är mycket sällan). Sedan så går jag självklart på cellprovtagning när jag blir kallad (men det är ju ingen gynekologisk undersökning).
När jag var yngre så fick jag information (från skolan, tidningar, kompisar osv) att man bör gå regelbundet till gynekolog för att undersöka sig. Och det var tydligen mkt viktigt att man började med detta så fort man hade haft sex. Nu gjorde jag inte som jag blev tillsagd, men jag lever ju fortfarande . Men hur är det egentligen?
När jag gjorde min första cellprovtagning så frågade BM om jag gjort ngn gynekologisk undersökning tidigare - men det hade jag inte - och hon verkade inte ett dugg förvånad eller frågande till det. Dessutom har jag läst i någon informationstidning att man inte längre har rätt att gå på gyn-undersökningar till subventionerat pris om man inte har några symptom på sjukdom.
Betyder det då att man inte har rätt till gynekologisk undersökning förrän man blir gravid eller sjuk?
Bara lite allmänt nyfiken......