Inlägg från: EhjärtaK = sant |Visa alla inlägg
  • EhjärtaK = sant

Hur ofta "ska" man gå till gynekologen?

Ja, alltså hur ofta går ni (som är friska) till gynekologen?

Själv går jag aldrig förutom när jag har några problem (vilket är mycket sällan). Sedan så går jag självklart på cellprovtagning när jag blir kallad (men det är ju ingen gynekologisk undersökning).

När jag var yngre så fick jag information (från skolan, tidningar, kompisar osv) att man bör gå regelbundet till gynekolog för att undersöka sig. Och det var tydligen mkt viktigt att man började med detta så fort man hade haft sex. Nu gjorde jag inte som jag blev tillsagd, men jag lever ju fortfarande . Men hur är det egentligen?

När jag gjorde min första cellprovtagning så frågade BM om jag gjort ngn gynekologisk undersökning tidigare - men det hade jag inte - och hon verkade inte ett dugg förvånad eller frågande till det. Dessutom har jag läst i någon informationstidning att man inte längre har rätt att gå på gyn-undersökningar till subventionerat pris om man inte har några symptom på sjukdom.

Betyder det då att man inte har rätt till gynekologisk undersökning förrän man blir gravid eller sjuk?

Bara lite allmänt nyfiken......

• Svar på tråden Hur ofta "ska" man gå till gynekologen?
  • EhjärtaK = sant

Tack för alla svar!

Angående tandläkare så får man ju kallelser, och då blir det ju automatiskt att man går (vare sig man vill eller inte ). Men när det gäller gynekologen så får man väl inga kallelser?? Jag får det iaf inte, men det kanske beror på att jag inte äter p-piller eller något sådant .

Blir ni kallade, eller handlar det om att ni själva ringer och beställer tid (eller går på barnmorskas rekommendation)?

Och hur är det med privata kliniker?? Jag har varit på en privat klinik (fick en akuttid via sjukvårdsupplysningen). Kan jag i fortsättningen ringa dit för att beställa tid (för vanlig undersökning) - eller kommer det bli jätte dyrt då bara för att det är "privat"?

Anledningen till att jag helst vill gå dit var att det var en kvinnlig gynekolog och jag fick en väldigt bra kontakt med henne. Sen så har ju hon dessutom antecknat alla grejer som rör mig, och då är det ju så smidigt att gå tillbaka till henne!

Usch alltså, jag är helt kass på hur det här med vården fungerar.... Dessutom är det ju så himla krångligt att förstå skillnaderna mellan privat vs. landstingsvård *suck och ler*.

Luks:
    javisst är det lite märkligt att barnmorskor kan skriva ut p-piller och sånt utan att någon undersökning har gjorts.... å andra sidan så kanske de _ska_ rekommondera en att gå till gynekolog med jämna mellanrum. Vad smidigt det vore om BM:or och gynekologer höll till på samma ställe .

• EhjärtaK = sant

åh, jag fick nästan till alla smiley-gubbarna - men självklart ska inte -gubben vara där .

• EhjärtaK = sant

pickolina:
    ja, svårare än så är det förstås inte . Den här kliniken måste nog vara landstingsansluten eftersom jag fick en akuttid till dem via sjukvårdsupplysningen. Dessutom så fick jag ett högkostnadskort som de skrev/stämplade i.

Kan nog vara bra att gå och kolla sig ibland, så jag gör så att jag ringer dit igen om ett eller två år och hör mig för .

• EhjärtaK = sant

En sak till:

Jag blir kallad till en barnmorskemottagning när jag ska ta cellprov. Och där finns det, vad jag vet, inga gynekologer. Det är även BM : orna som skriver ut piller och sånt. Men om man ska sätta in spiral/p-stav så kallar de in en läkare (gynekolog kanske?) som gör det.
    Den privata klinik som jag nu har gått till finns det både gynekologer och barnmorskor på (kom på det nu när jag tänkte efter lite).

En till sak som jag tycker är svårt att veta är vad/vem man ska kontakta för olika saker. När jag fick en svampinfektion för 3 veckor sedan så ringde jag först barnmorskemottagningen (men de svarade inte), så jag ringde vidare till vårdcentralen. De uppmanade mig att köpa receptfria grejer - vilket jag gjorde. När det inte hjälpte så ringde jag sjukvårdsupplysningen istället som uppmanade mig att uppsöka gynekolog (vilket jag gjorde).

Är det bara jag som är trög - eller är det sjukvårdssystemet som är rörigt?! *skratt*.

• EhjärtaK = sant

Hm, att döma av era svar så är jag nog inte så trög ändå....

Det måste ju vara jätte trist för dem som jobbar inom vården att ha det på det här sättet. Min erfarenhet är att många som jobbar inom vården ändå är väldigt bra/trevliga/engagerade - men jag förstår om de inte orkar vara det i längden om de måste jobba under dessa omständigheter. Att det är synd om patienterna känns nästan överflödigt att påpeka..... .

Svar på tråden Hur ofta "ska" man gå till gynekologen?