• Luks

Hur ofta "ska" man gå till gynekologen?

Jag har varit hos barnmorskan och så där ett antal gånger och är alltid lika förvåndad över att de aldrig kollar nåt. Ja, nu är det ju inte barnmorskan som kollar där nere, så vitt jag vet, men är det inte samma avdelning? Jag har inte visat upp mig där nere på tio år. Och kallad till cellprovtagning blir jag inte heller. Ska man inte bli det??

Och när är det normalt att kolla brösten? Jag funderar på att börja kolla dem regelbundet.

• Luks

Jag ska ta tag i det där. Jag vill kolla cellprov och min bröst. Det är ingen hypokondriker men jag vill faktiskt upptäcka ev fel i tid. Det kan ju rädda liv!

• Luks

Jag kan omöjligtvis göra det själv. Mina bröst är jätteknöliga och jag skulle aldrig upptäcka en extra knöl eller liknande. Det är som att min körtlar där inne tumlar runt och byter plats hela tiden.

• Luks

Jag har INTE blivit kallad till nåt av det ni pratar om. Inte cellprov, inte tandis, inte gyn. Bor i Göteborg.

• Luks

Jag är 32. Blev kallad en gång hemma i Norrköping men aldrig i Göteborg. En person jag kände var över 40 och har bott i Gbg hela sitt liv, men aldrig blivit kallad. Kanske är så här i Gbg. Eget ansvar.

• Luks

Ja, jag önskar att det fanns ett enda nummer man kunde ringa och sen bli vidarelotsad till rätt ställe. Jag hatar t ex att man måste gå genom vårdcentralen (nån trött och oengagerad allmänläkare) och tjata om en tid för att få hjälp med remisser till psyk, fotvård, hudvård, gyn, ögonvård och allt vad den nu må va.

Vart ska jag höra av mig för att kolla brösten t ex? Till den extremt överbelastade vårdcentalen där man nästan inte är välkommen eftersom ens ärende inte är akut. Jag hatar att söka vård. Snart sviker jag mina ideal och går privat.

• Luks

Ja, jag tycker verkligen att vården försämrats radikalt. När jag var yngre och hade problem med typ halsen, beställde jag en tid hos öron-näsa-hals och fick hjälp direkt.

Nu måste jag sitta i telefonkö till vårdcentralen som ibland faktiskt vägrar ta emot mig, eftersom det inte är akut. Jag skulle t ex ordna lite lugnande till vår resa i somras och ringde till VC varje morgon i en hel vecka utan att komma fram. Till slut gav jag upp.

Och när jag hade problem med magen ringde jag och ville ha en tid. Men man kunde inte få en tid! Man fick komma dit på deras aktutider samma dag. Jag kunde inte komma samma dag och bad att få en tid, vilken som helst. I morrn. Om en vecka. Om en månad. Men nä! Samma dag var det som gällde. Och ingen särskild tidsangivelse heller utan man förväntas ta en hel dag ledigt från jobbet för att sitta i ett väntrum i flera timmar.

En gång väntade jag i sex timmar i deras väntrum! Vad hände med "hey, jag ringer och beställer en tid hos en läkare!". Det funkar inte så längre. I alla fall inte i Gbg.

Svar på tråden Hur ofta "ska" man gå till gynekologen?