• Svar på tråden Så farligt är ditt p-piller
  • ceciliaj

mitt p-piller var iaf längst ner på listan. alltid nåt att vara glad för..

• Carma

Ceciliaj,

Är det Trimiron kanske?

Jag har Yasmine. Är ganska nöjd med det & skulle helst inte vilja byta men statistiken visar 21 blodpropp... Nu står det inte om det är på ett år eller rent allmänt. Jag förutsätter att listan omfattar alla fall under tiden.

//C.

• pickolina

Attans att man efter många år med trimiron bytt till yasmin då.. *s*

Äh, oroar mig inte..!

• ceciliaj

ja jag äter trimiron, har funkat bra i över fem år. men jag funderar på att börja med p-ring istället. känns bättre med mindre hormoner o slippa ta piller varje dag. iofs har jag aldrig missat att ta ett piller, är duktig på sånt

• KCsMama

Jag läste biverkningslistan på mina sista p-piller (yasmin). Lade av direkt. Ökad risk för cancer 10år efter man slutat osv. Fy att man stoppat i sig sån skit.
    Har kopparspiral nu, suveränt för de som kan ha den.

• Squeezetoy

jag har precis bytt till ring ifrån trionetta.

Skulle gärna vilja veta hur den procentuella risken för blodpropp är. Ett medel som har många anmälda proppar kanske har jättemånga användare och därför procentuellt har lägre riskt än ett piller som få äter men som ändå fått en del anmälningar för blodpropp.

• Chocolate chip cookie

Jag äter också Trimiron, och det känns ju tryggt att det är det säkraste pillret.

• Carma

Det där med bröstcancer. Det stämmer att risken minskar när man har slutat äta p-piller. Och efter 10 år har man lika stor risk som en som aldrig ätit p-piller.

Denna information hittade jag på www.mpa.se (läkemesdelsverket) för Trimiron 28

Bröstcancer
    Risken för bröstcancer tilltar generellt med tilltagande ålder. Under p-pillerbehandling är
    risken för diagnosen bröstcancer något ökad. Det förväntade antalet bröstcancerfall per 10 000
    i olika åldrar, för kvinnor som använder p-piller och för kvinnor som aldrig använt p-piller,
    har beräknats till: 4,5/4 (16-19 år), 17,5/16 (20-24 år), 48,7/44 (25-29 år), 110/100 (30-34 år),
    180/160 (35-39 år) och 260/230 (40-44 år). Jämfört med risken för att någon gång i livet få
    bröstcancer är den ökade risken i samband med p-pilleranvändning liten.
    Den ökade risken för bröstcancer minskar gradvis inom 10 år efter utsättandet, och är inte
    beroende av användningstidens längd utan av kvinnans ålder vid användandet.
    De bröstcancerfall som diagnostiserats hos p-pilleranvändare tenderar att vara mindre
    avancerade än hos dem som inte använt p-piller.

Har ni märkt ngn förbättringseffekt på huden, ni som använder trimiron. Jag började med Yasmine för att få bl a bättre hud & får verkligen önskad effekt. Men om trimiron verkar vara bättre så byter jag.

• pickolina

Jag hade bättre hy när jag åt Trimiron. Om det är finnar du tänker på?! Jag åt Trimiron i massor av år och trivdes med dem. Enda anledningen till att jag bytte var att jag numera hela tiden äter 3st kartor på rad så jag bara har mens var 10e vecka. Detta blev en mindre katastrof att göra med Trimiron eftersom man äter olika hormon varje vecka med dem. Nu äter jag yasmin som har samma hormon alla tre veckor och då märker kroppen ingen skillnad om jag har mens efter 3 veckor eller 9... :)

• nano

Men den där listan är ju inte riktigt rättvisande heller, för man vet inte om alla propparna/infarkterna faktiskt berott på p-piller, och p-piller som funnits på marknaden längre kommer ju självklart att ha högra propp-antal än de som är nya.

Men jag håller absolut med om att det är helt galet att man ska behöva äta hormoner i flera år.

Svar på tråden Så farligt är ditt p-piller