Så farligt är ditt p-piller
www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,766585,00.html
Statistik från Läkemedelsverket.
www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,766585,00.html
Statistik från Läkemedelsverket.
Ceciliaj,
Är det Trimiron kanske?
Jag har Yasmine. Är ganska nöjd med det & skulle helst inte vilja byta men statistiken visar 21 blodpropp... Nu står det inte om det är på ett år eller rent allmänt. Jag förutsätter att listan omfattar alla fall under tiden.
//C.
Det där med bröstcancer. Det stämmer att risken minskar när man har slutat äta p-piller. Och efter 10 år har man lika stor risk som en som aldrig ätit p-piller.
Denna information hittade jag på www.mpa.se (läkemesdelsverket) för Trimiron 28
Bröstcancer
Risken för bröstcancer tilltar generellt med tilltagande ålder. Under p-pillerbehandling är
risken för diagnosen bröstcancer något ökad. Det förväntade antalet bröstcancerfall per 10 000
i olika åldrar, för kvinnor som använder p-piller och för kvinnor som aldrig använt p-piller,
har beräknats till: 4,5/4 (16-19 år), 17,5/16 (20-24 år), 48,7/44 (25-29 år), 110/100 (30-34 år),
180/160 (35-39 år) och 260/230 (40-44 år). Jämfört med risken för att någon gång i livet få
bröstcancer är den ökade risken i samband med p-pilleranvändning liten.
Den ökade risken för bröstcancer minskar gradvis inom 10 år efter utsättandet, och är inte
beroende av användningstidens längd utan av kvinnans ålder vid användandet.
De bröstcancerfall som diagnostiserats hos p-pilleranvändare tenderar att vara mindre
avancerade än hos dem som inte använt p-piller.
Har ni märkt ngn förbättringseffekt på huden, ni som använder trimiron. Jag började med Yasmine för att få bl a bättre hud & får verkligen önskad effekt. Men om trimiron verkar vara bättre så byter jag.
Pickolina?
Är det ok att äta p-piller 3 mån i rad utan avbrott?? Förmår att jag gjorde så 2 mån pga resan eller ngt men mådde inte särskilt bra: ont i brösten, etc. Varför byte du till Yasmine?? Fick inte man äta p-piller utan avbrott med trimiron??
Och varför rekomenderar BM då Yasmine "bra för hyn, bra för allt, mindre hormoner". Är det typisk reklamgrej ännu en gång? Om trimiron har samma effekt alltså varför ingen BM någondsin har talat för mig att det finns! Vet ni om det är också "ny generations" p-piller som t ex Yasmine??
Pickolina,
Tack för ett långt svar!
För mig jag Yasmin gjort sussen. För hyn alltså. Jag mår väldigt bra & brösten blivit större trots trots att man gått ned 5 kg :) [Grattis till din viktnedgång, läste i en annan tråd]
Jag hade ett uppehåll från Yasmin på ett halvår & ville se hur det skulle kännas. Men finnarna kom tillbaks det var lätt att bestämma sig för att gå tillbaks det gamla. Samtidigt vill man ju ha ett bra skydd också!
Men Trimiron verkar bra. Kanske borde byta & prova ett tag. Samtidigt vet jag ju att det inte så bra att byta p-piller... Det är nästan konstigt att trimiron har funnits så länge på marknaden & det finns så få inrapporterade fall jfr med Yasmin alltså.
Märker man av att Trimiron har olika hormon varje vecka? Blir deppig en vecka & glad den andra?? Jag har inga problem med det annars.
Hm, tror du att Trimiron kan ha påverkat din vikt på ett eller annat sätt? Att man kanske har gått upp & nu när du bytt till Yasmin gått ner??
Har du kompisar som äter Trimiron??
//C.
Det var snabbt!
OT: Skönt att du har hittat balansen. Det har jag med faktiskt. Har haft anorexi, bullimi, andra ätstörningar & nu sen ett par år tillbaka - helt frisk & mår toppen. Mognad psykiskt tror jag & har lärt att älska mig själv som jag är :))
Kram /Carma
Små steg är bäst. Efter många år kan man titta tillbaks & se på vad man åstadkommit... bit efter bit. En dag vaknar man & inser att man är faktiskt frisk!
Hoppas det kommer gå bra för dig med!
//C