• Brunkullan

Anmälan om nytt efternamn

Jag känner mig lite förvirrad, för hur går det till med namnändringen efter att man gift sig??
    Jag har läst att prästen fixar det, men jag har inget minne av att hon frågade vilket efternamn vi ska ha, för det är ju inte självklart på något sätt. Att vi gift oss, det förstår jag att hon meddelar skatteverket, men efternamnet då.....???

Jag får nog ringa folkbokföringen till veckan........

Ni som redan är gifta: kommer det något papper från skatteverket, som bekräftar namnbytet???

• Svar på tråden Anmälan om nytt efternamn
  • anne på grönkulla

Vad som händer efteråt vet jag inte. Men vi fick fylla i en anmälan om namn i samband med hindersprövningen. Tror att det man anmält där automatiskt går igenom i samband med vigseln. (men vi bytte inte namn så vi bekymrade oss inte så mycket om det där! )

• Tiger72

ni ska be att få hemskickat papper om hinderspröning och namnbyte. när hinderspröningen är klar är den giltig i 4 månader.

ni skickar in hinderspröning och blankett om namnbyte samtidigt. sen kommer ni få papper hem som ni ska lämna till vigselförättaren. när ni är vigda kommer vigselförättaren att skicka in vigselbeviset till folkbokförningen. när det har kommit til fb så blir det registrerat inom en vecka. ni kommer att få hemskickat personbevis där man ser att ni är gifta och att ni bytt namn. namnbytet går med auotmatik till alla myndigheter. men till övriga som tex bank får ni själva anmäla till och då måste ni visa upp personbevis. visst det går till bank också med auotmatik men det kan dröja en till två månader innan de har ändringarna.

• Tiger72

ursäkta lite felstavningar.

Svar på tråden Anmälan om nytt efternamn