• Blivande Fru Stålhandske

Sätta in hormonspiral

Hej

Har pratat med min barnmorska om att sätta in en hormonspiral.

Jag vill helst ta ner hormonintaget till ett minimum, eftersom min mamma har haft både blodbropp och bröstcancer, och då ska jag också tillägga att jag ätit p-piller i nästan 7 år.
    Jag är nu 22 och har inte varit gravid.

Min barnmorska sade att det verkar vara ett bra alternativ för mig, men vill som sagt gärna höra från andra för att veta vad jag ska förvänta mig.
    Jag har övervägt kopparspiral, men ökad mensblödning låter inte alls lockande!

Har hört en massa negativt om hudförändringar, viktuppgång och humörsvängningar...vill gärna höra fler åsikter och erfarenheter!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sätta in hormonspiral
  • zam

Har haft hormonspiralen levonova i 8 år och mår jätte bra. Ingen mens eller mensvärk.Ingen viktuppgång, finnar eller annat trist heller. För mig har det bara fördelar. Lycka till!

• johanna_dalarna

hej...

jag har oxå haft levonova i över 10år nu.... och jag säger som zam... funkar kanon... har varken mens eller märker av andra nackdelar... bara fördelar..

• algit

Säger bara hormonspiral är bäst har inga problem alls märker ingenting.
    Har haft det i 10 år.

• Blivande Fru Stålhandske

Det var ju bara positivt, det låter ju bra!

• SHS

Jag har haft Levonova i ganska precis ett år. Jag är inte 100% nöjd, men jämfört med p-piller är fördelarna enorma. Min hy har definitift blivit sämre igen (hade problem när jag var yngre, men har varit bättre ett tag). Jag har däremot sällan mens och då den kommer så är det väldigt lite. Mindre humörsvängningar än med p-piller. Vikten är ungefär den samma. Kanske + något kilo, men det kan lika gärna bero på annat. Det är skönt att slippa stoppa i sig piller varje dag. Det gjorde dock ganska ont att sätta in den. Men när det väl är gjort så...

• Pyret 78

jag har haft levonova. tog ut den när vi skulle skaffa ett barn till. jag var jättenöjd med den och ska sätta in en igen. hade varken mens, viktuppgång eller dålig hy. kanonbra

Svar på tråden Sätta in hormonspiral